Detta är en helt ny roll där du får stor möjlighet att bygga något nytt och vara med och påverka. Samhällsansvar och samhällsintresse, det är vår identitet, varför det är bra om du delar det med oss. Vi håller en balans mellan samhällsnytta och affärer. Du får vara med och bidra till att göra nytta för allmännyttan då vi har enorm påverkan med vår funktion och ett ökande medlemsantal.

Vi erbjuder dig en arbetsplats på en politiskt oberoende intresseorganisation där vi är 50 dedikerade medarbetare där var och en är expert på sitt område. Det gör oss till en arbetsplats som flödar av kompetens, där vi inspirerar varandra och utbyter erfarenheter i olika projekt och styrgrupper som följer våra och medlemmarnas behov av att utvecklas. Din arbetsplats blir i våra fina lokaler på Hornsgatan i Stockholm.

Rollen

Som Digitaliseringsstrateg på Sveriges Allmännytta är du en nyckelperson i att leda arbetet med att tillhandahålla medlemmarna väldefinierade och relevanta interaktiva rapporter och datamängder, i en stabil och driftsäker miljö, där medlemmarna själva kan fördjupa sig i data och delvis skapa sina egna rapporter.
En kunskapsbas ska skapas som möjliggör datadriven verksamhetsutveckling. Medlemmarna ska kunna mäta, jämföra och följa upp sin verksamhet till nytta för sin kvalitetsutveckling över tid.
Detta utgör ett nytt verksamhetsområde inom Sveriges Allmännytta där medlemmarna erbjuds stöd inom datadriven verksamhetsutveckling och vi ger dig möjlighet att skapa och forma din roll med stort eget inflytande.
Då syftet med insamlingen av datan till stor del handlar om att skapa nya medlemserbjudanden har du ett nära samarbete med affärsutvecklaren. Tillsammans arbetar ni såväl operativt som strategiskt för att skapa förutsättningar för nya medlemserbjudanden baserat på all den data som samlas in.
Du rapporterar till administrativ chef och arbetar i ett team bestående av affärsutvecklare, digitaliseringsexpert, statistikansvarig samt IT-ansvarig.

Arbetsuppgifter i urval:

  • Projektleder en styrgrupp med fokus på den digitala, datadrivna affären där du samarbetar med administrativ chef för resursfördelning.
  • Ha ett övergripande kvalitetsansvar för data
  • Ansvara för att data hämtas från externa källor
  • Ansvara för hur inhämtade data ska hanteras.
  • Bidra med nya idéer kring sätt att samla in data som skapar affärsnytta.
  • Planera för nödvändiga investeringar.
  • Samarbeta med affärsutvecklaren med att ta fram nya tjänster till våra medlemmar.
  • Bidra med din expertis till ledningsgrupp och organisation.
  • I nära samverkan med medlemsföretagen skapa jämförelsetjänster med mera
  • Ansvara för vissa av de tjänster som utvecklats av Digitaliseringsinitiativet(DI)

Erfarenhet och Kompetens

Vi ser gärna att du har ett intresse för våra produkter och tjänster och kanske har du jobbat i en liknande bransch eller har ett allmänt intresse för allmännyttan. Du har några års erfarenhet av arbete som till exempel dataarkitekt, dataanalytiker eller datasamordnare där du har skaffat dig god erfarenhet av hur man lagrar data, analyserar data och även ”produktifierar” eller förädlar data.
Vidare har du:

  • Erfarenhet av datasamordningssystem.
  • Erfarenhet av integration av data och förstår vad integrationsplattformar kan göra. Kunna använda dig av öppna API:er och Open Source.
  • Gärna erfarenhet av GitHub.
  • Intresse för och gärna erfarenhet av att skapa affärsnytta av data
  • Erfarenhet av att driva projekt
  • Relevant utbildning inom data
  • Du talar och skriver svenska och engelska obehindrat

Du håller en hög servicenivå mot kollegor och kunder och har ett stort intresse för hur din roll bidrar till affären. Du har en god kommunikationsförmåga och kan tala data och digitalisering med ”icketekniker”. Du är en dedikerad person och tar dig an dina uppgifter och ansvarsområden med ansvar och engagemang.
Vill du läsa mer om hur allmännyttan samverkar i pågående initiativ inom innovation, öppen utveckling och digitalisering finns mer information här.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Valegro Rekrytering & Interim. Ansvarig rekryteringskonsult är Erika Klatzkow, erika.klatzkow@valegro.se, tel. 0704-121950.

Välkommen med din ansökan som digitaliseringsstrateg via denna länk.

Vi går igenom urvalet löpande så tveka inte att söka redan idag.

Välkommen med din ansökan!