– Vi måste diskutera allmännyttans uppdrag mycket mer. Vi jobbar inte bara med bostäder och uthyrning. Vi har ett samhällsuppdrag. I hela vår kampanj, men framför allt i poddarna, diskuterar vi allmännyttans roll djupare. I de olika avsnitten lyfter vi bland annat de sociala aspekterna, stadsplanering, integration, mötesplatser och andra delar som kanske alla inte är medvetna om, säger Maria Eberhardsson, kommunikationschef på Mimer.

”Den allmännyttiga podden” är en del av en större kampanj om allmännyttan som Mimer startade under hösten. Kommunikationschefen Maria Eberhardsson och byggchefen Anders Rastin leder podden som har flera externa gäster, bland andra Anna Heide från MKB, Alexander Ståhle från Spacespace och Maria Pleiborn från WSP.

– Allmännyttan gör väldigt mycket bra som inte alltid syns. Vi måste våga sträcka på oss och berätta så att andra kanske blir inspirerade och tar efter. Vi har ett uppdrag som spänner över hela samhället – det måste vi berätta om, säger Maria Eberhardsson.

Mimer samlar sina poddar på mimer.nu/allmannyttan. De har olika teman och handlar bland annat om bostadsbrist och nyproduktion, framtidens städer och om hållbarhet. Inom kort kommer en fjärde podd där Maria och Anders svarar på frågor från folk på stan.

Lyssna på Mimers podcast här.