Kan vi egentligen ändra människors beteende och hur gör vi det bäst?
På den här kursen får du tips och råd om hur du kan göra det på ett sätt som gör det enkelt för hyresgästerna och prova hur nudging kan fungera som kommunikationsverktyg. Att kommunicera trivselregler är en stor utmaning för många bostadsföretag. Det kan handla om sopsortering, rutiner i tvättstugan eller att få bort cyklar och barnvagnar i trapphuset.
Ett oönskat vardagsbeteende kan också påverka bostadsföretagets ekonomi och möjlighet till en god fastighetsförvaltning. Stökiga tvättstugor eller sopor på fel ställen gör inte bara att huset känns mindre tryggt och trevlig utan påverkar också arbetsmiljön.
Under den här dagen kommer vi att identifiera så kallade problembeteenden som bostadsföretaget vill påverka eller ändra och tillsammans komma fram till idéer på lösningar. Vi kommer att bekanta oss med begreppet nudging och undersöka hur detta skulle kunna vara ett verktyg i det ordinarie arbetet med hyresgästkommunikation. Kursen innehåller både teoripass och gruppövningar.
”En nudge är en liten knuff i rätt riktning. Nudging handlar om att underlätta goda val. Det ska vara lätt att göra rätt.”
Deltagarna ska efter denna kursdagen:
- Ha kunskap om vad nudging är och hur detta kan användas för beteendepåverkan ute i bostadsområden
- Kunna ta fram en plan för att föra ut kompetensen och arbetssättet i det egna bostadsföretaget
- Ha redskap för att genomföra workshops i det egna bostadsföretaget
Praktisk information
6 700 kronor för övriga