Den nyinvigda Boportalen kan nås via dator, surfplatta och mobiltelefon och är tillgängligt för hyresgästerna i bostadsbolagets samtliga 9 000 lägenheter. Systemet betecknas stolt som en ”världsnyhet mitt i Småland”.

– Växjöbostäder har utvecklat en helt ny och unik digital plattform. Vi använder oss av beprövad och säker teknik på ett för fastighetsbranschen unikt sätt, och som bara är början på den smarta staden. Detta kommer att skapa en smidigare och tryggare vardag för våra hyresgäster, säger Maria Säterdal, vd på Växjöbostäder.

Personligt anpassad

Systemet bygger på så kallade brickor som ska ge en personligt anpassad plattform för varje hyresgäst.

Brickan Serviceanmälan används för att anmäla om något är fel i lägenheten eller i området. Genom brickan Mina avtal kan man se sitt hyresavtal och tvättid kan bokas genom brickan Tvättstugan. Ett annat exempel är brickan Kontakta oss, där det går att lämna synpunkter till bostadsföretaget.

Fler funktioner kommer

Växjöbostäder framhåller att Boportalen gradvis kommer att fyllas på med fler funktioner och tjänster.

– Vi gör detta för att förenkla livet för våra hyresgäster, samtidigt som vi skapar ett boende som blir enklare, säkrare och smidigare. Helt enkelt ett system där hyresgästens behov står i centrum, säger Rene Jaramillo, styrelseordförande för Växjöbostäder.