Kundkristallen är ett branschpris som delas ut till de hyresvärdar som gjort den största förbättringen av sin service, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt och profil/varumärke. Det är ingen jury eller kommitté som avgör vinnarna – utan hyresgästerna själva. På Benchmark Event den 8 februari prisades de kommunala och privata fastighetsbolag som fått högst betyg av sina hyresgäster, bland de fastighetsbolag som under 2023 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo.

Bäst service i Umeå

I kategorin högste serviceindex – som är den sammanvägda bedömningen av frågor kopplat till hur de boende upplever servicen – vann AB Bostaden i Umeå (11 000+ lägenheter). Det är tredje året i rad de vinner.

– Det är en fantastisk känsla att våra hyresgäster återigen gett oss så goda betyg. Det är tack vare att våra medarbetare ger en högklassig service som gör att våra hyresgäster trivs och mår bra hos oss. Det är vårt lagarbete och fina kultur bland medarbetarna som gör att vi ligger i topp nationellt i branschen och jag är verkligen stolt över alla engagerade medarbetare, säger Jerker Eriksson, vd på Bostaden.

Största lyften i Luleå och Rikshem

Kategorin största lyft i serviceindex, vanns i år av Lulebo AB (4 000–10 999 lägenheter).  Rikshem, ett av de associerade medlemsföretagen i Sveriges Allmännytta, vann i samma kategorin men bland bolag med 11 000+ lägenheter.

– Kundkristallen är ett fantastiskt fint kvitto på att våra hyresgäster uppskattar våra ansträngningar under det senaste året, kommenterar Lulebo.

Bäst service för lokaler i Malmö

I kategorin högste serviceindex lokaler, vann MKB Fastighets AB (300+ lokaler).

– Det här är ett väldigt fint kvitto på att vi är på rätt väg i vårt utvecklingsarbete för bättre kundservice, säger Daniel Waldemarsson, affärsområdeschef för MKB Lokal.

Halmstad Fastighets AB vann största servicelyft för lokaler.