Med Husvärd online tänker MKB göra livet och vardagen enklare för sina hyresgäster.

– Vi ser tjänsten som en enorm möjlighet för oss att hjälpa fler. Hyresgästen går enkelt in och bokar en tid som passar dem, när de kan vara hemma och visa oss, berättar Rebecka Veljkovic.

Hyresgästen visar i sin telefon/surfplatta eller dator vad hen behöver hjälp med och många gånger kan husvärden hjälpa kunden direkt genom videomötet. Ibland behövs dock en uppföljning med ett fysiskt besök.

– Genom en första avstämning online vet vi exakt vad vi kan förvänta oss och vilka verktyg vi behöver ha med för att lösa problemet, säger Rebecka Veljkovic.

Det är åtta husvärdar som bemannar Husvärd online. De arbetar ute i områdena i vanliga fall.

Rebecka Veljkovic driver projektet tillsammans med sin kollega Petter Lindbjer och MKB testar konceptet som en pilot under oktober och november. Under den gångna veckan har intresset varit stort och 80 procent av tiderna har varit bokade.

– Det som är spännande med tjänsten är hur mycket man skulle kunna utveckla den med tiden, säger Rebecka Veljkovic.