Vad är en digital kurs?

Vid en digital kurs deltar du via verktyget Zoom istället för att delta på plats. Genomförandet är generellt alltid live med ledning av en eller flera föreläsare. Under kursen kan du göra dig hörd, skriva frågor i chatten, räcka upp handen med mera. På många kurser ingår även grupparbeten som genomförs i virtuella grupprum i Zoom.

För att få en högre känsla av närvaro på kursen ser vi gärna att du deltar med din kamera påslagen. Det gynnar det personliga mötet mellan föreläsare och andra kursdeltagare.

Att tänka på inför en kurs:

  • Sitt på en lugn plats och försök minimera ljud runt dig. Undvik att sitta i kontorslandskap eller på offentliga miljöer där det är mycket bakgrundsljud.
  • Ha din webbkamera påslagen.
  • Försök sätta dig i bra belyst miljö, gärna med med ljus mot ditt ansikte. Undvik att sitta i motljus, det gör det svårt att se ditt ansikte.
  • För bästa ljud rekommenderar vi att du använder ett headset.
  • Ha för vana att ha din mikrofon avstängd när du inte pratar. Slå på den när du vill ställa en fråga eller delta i grupparbete.

Tips och instruktioner för att delta i Zoom

Måste jag ha en Zoomlicens för att delta?

Nej! Alla våra kurser och arrangemang genomförs genom Sveriges Allmännyttas Zoomlicens och du deltar som gäst. Sveriges Allmännytta styr upplägg, tidsomfattning, format och funktionalitet.

Måste jag ladda ner Zoom?

Det är inte ett krav men för att uppnå bäst funktionalitet och kvalitet, rekommenderar vi att du som kan och får ladda ner Zoom gör det. Om du inte kan eller får ladda ner och installera program till din dator går det bra att ansluta och delta direkt via din webbläsare.

För att ansluta via din webbläsare väljer du alternativet ”Join from your browser: If you cannot download or run the application, join from your browser.“

Du kan uppleva en något sämre videokvalitet om du ansluter via webbläsaren samt att du går miste om vissa funktioner.

Det går även att ansluta via en smartphone eller surfplatta. Observera att det då krävs att du först laddat ner Zoom-appen för din enhet.

Behöver jag förbereda något innan kursen?

Du bör i god tid innan kursen startar ha kontrollerat att du kommer in i Zoom och har koll på att både ljud och bild fungerar. Oavsett om du har Zoom installerat eller deltar via din webbläsare kan du på förhand testa detta via ett ”Testmöte”.

För att starta ett testmöte, gå till https://zoom.us/test och klicka på ”Join”. Klicka sedan på ”Join with video”. Om allt går som det ska bör en ljudslinga nu spelas upp följt av frågan ”Do you hear a ringtone?”. Om du hör ljudslingan klickar du på ”Yes”. Om inte kan du klicka på ”No” och testa att ändra ljudenhet som du vill att Zoom ska använda.

Om du klickat ”Yes” kommer en ny dialogruta upp där det står ”Speak and paus, do you hear a replay?”. Klicka på ”Yes” om allt fungerar eller ”No” om du behöver testa att ändra inställningar.
Om du klickat ”Yes” för båda alternativen klickar du i nästa steg på ”Join with compouter audio”.

Jag upplever störningar i ljud och bild. Vad kan jag göra?

Om du upplever att sändningen är dålig kan det bero på många faktorer och kan variera beroende på hur du anslutit.

Här är några tips på vad du kan testa att göra själv:

  • Kontrollera din uppkoppling.
  • Försök att undvika anslutning via Wi-Fi och anslut istället till internet via nätverkskabel.
  • Är det flera personer där du befinner dig som använder bandbredden?
  • Stäng ner program som är öppna i bakgrunden.
  • Stäng ner och starta om Zoom.
  • Starta om din dator.

Vi vill som regel att du deltar med video på, men i det fall du inte hittar en lösning på att du upplever störningar, kan du prova att slå av din video. Video kräver mer bandbredd och om du slår av videon kan det hjälpa mot laggande.

Här hittar du mer information och hjälp inför ditt deltagande!

Frågor till oss?

Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller stöter på problem inför ditt deltagande så hjälper vi dig. Lycka till!