Projektet i korthet

Inblandade bolag

Olofströmshus

Publicerad i oktober 2021

Att få engagerade hyresgäster – som bryr sig om och vårdar sina bostadsområden – är ett viktigt mål för många bostadsföretag. Men hur når man dit?

Helen Gunnarsson, som både är marknads- och it-chef på Olofströmshus, har ett grundläggande tips.

– För att få med sig hyresgästerna på banan gäller det att fånga upp deras intressen och kunskaper. Vi snappade till exempel upp att det fanns en hyresgäst som hade flyttat från en bondgård och som hade sysslat med biodling. Då tänkte vi att ”det här är ska vi köra vidare på”.

Numera finns flera biodlingar hos Olofströmshus, och även ett hönskollektiv.

– Där är det fyra hyresgäster som turas om att sköta hönsen så att de får mat varje dag och som plockar upp äggen och så vidare. Och sedan bakas det väl en sockerkaka eller görs en omelett, säger Helen Gunnarsson och skrattar.

Populära grisar fick vara ifred

Grisar har också fångat hyresgästernas nyfikna intresse. De fick böka upp marken i ett bostadsområde där det skulle placeras växthus och pallkragar.

– Vi var jätteoroliga för om grisarna skulle få vara ifred, eftersom det här området ligger nära centrum. Men det gick så bra! Det blev inga problem alls, berättar Helen Gunnarsson.

Just pallkragar är mycket omtyckta bland hyresgästerna.

– Ja, odling är en av våra stora grenar, och det utökas med område efter område. Så nu har vi faktiskt inte så många områden kvar där det inte finns pallkragar. Och de blir ju också en fin samlingspunkt för våra hyresgäster.

Självförvaltning ger områdeskänsla

I samma område som hönskollektivet finns även så kallad självförvaltning, vilket innebär att hyresgästerna har tagit över en del sysslor mot viss ersättning.

– De köper blommor och planterar, och byter också glödlampor och så. Det gör mycket för området, för hyresgästerna får en annan känsla för sitt område om de gör saker själva där.

Nyöppning efter pandemin

Under pandemin har Olofströmhus fått minska sina fysiska kontaktytor mot hyresgästerna.

– Men för två veckor sedan öppnade vi både upp receptionen och vårt gym igen, och vi hade vårt första bomöte häromveckan. Det var så fantastiskt kul att komma ut och träffa hyresgästerna! Vi hade verkligen längtat efter det, så det var underbart, säger Helen Gunnarsson.

– Och det första som hände när vi kom dit var att en äldre man kom fram och sa ”När ska vi åka till Köpenhamn nästa gång? Det var så roligt sist när ni ordnade en resa för oss hyresgäster”. Då blir man ju så peppad!

Bomöten ger förbättringstips

Bomötena är ett bra tillfälle att fånga upp hyresgästernas önskemål och idéer, framhåller Helen Gunnarsson, som är en av de medverkande på tematräffen om boinflytande (läs mer nedan).

– Vi vill ju gärna veta vad vi kan göra bättre. Om några hyresgäster till exempel vill ha en grillplats så kanske vi kan fixa det.

Det är dock mest äldre hyresgäster som kommer på bomötena.

– Många av våra yngre hyresgäster jobbar ju och har kanske barn på olika aktiviteter och mycket annat omkring sig, så de liksom bara bor. För dem räcker det kanske att ha ett ställe att bo på.

En väg att träffa hyresgäster i alla åldrar är de områdesfester som Olofströmhus anordnar – med musik, hopptorn för barnen, grillning, hyresgäster som bjuder på maträtter från olika länder och annat.

En anställd för boinflytande

Sedan ett år tillbaka har Olofströmhus också en person som enbart arbetar med boinflytande.

– Han är aktiv och träffar våra hyresgäster väldigt mycket, fikar med dem och hjälper dem också att sätta upp tavlor på väggar, byter glödlampor och allt möjligt.

För att få kontakt med barnen är han också med och spelar padel på bostadsbolagets padelbana.

– Och de små kunder som vi spelar padel med nu – det är ju våra kommande hyresgäster. Det är så vi tänker, säger Helen Gunnarsson.