– Producentansvaret för förpackningar infördes 1994, men det har tyvärr inte fungerat optimalt. Materialåtervinningsmålen har inte uppnåtts och servicegraden till hushållen är fortfarande för låg. En förbättrad insamling är en viktig åtgärd för att nå en cirkulär ekonomi, säger Patrizia Finessi, miljöexpert på Sveriges Allmännytta.

Kommunerna får ansvar för insamling och information

I korthet föreslås att kommunerna får ansvaret för insamlingen av förpackningsavfall från:

  • fastighetsnära insamling av förpackningsavfall från hushåll samt verksamheter samlokaliserade med hushållens i flerbostadshus.
  • allmän plats där det uppstår förpackningsavfall i betydande omfattning
  • lättillgängliga insamlingsplatser för skrymmande förpackningar och för sällanförpackningar av till exempel trä, keramik, textil

Kommunerna ska också ansvara för information till hushållen.

Den nya förordningen ska börja gälla den 1 januari 2023. Kommunerna föreslås införa det nya systemet i tre etapper, mellan 2024 och 2026.

Förpackningsproducenterna ska stå för kostnaderna

Enligt förslaget ska producenterna ersätta kommunerna för kostnader för insamling och transport av förpackningsavfall, fram till att dessa överlämnas till producentorganisationernas mottagningsplats, samt för kommunens informationsansvar. Detta eftersom dessa nya kostnader för kommunerna får inte tas ut på avfallstaxan.

Sveriges Allmännytta understryker i remissyttrandet att en förutsättning för att systemet ska fungera som det är tänkt är att producenterna fullt ut täcker de kostnader som nu hamnar på kommunerna. Kommunerna måste också få den tid de behöver för att kunna ta över ansvaret.

– Vår bedömning är att den föreslagna nya förordningen ger ett tydligt ekonomiskt ansvar för producenterna – att fastighetsägarna inte ska betala för kärl och insamling av förpackningar. Många av våra medlemsföretag har byggt upp egen fastighetsnära insamling och nu hoppas vi att de äntligen slipper insamlingsavgiften, säger Patrizia Finessi.

– Bostadsföretagen kommer ha kvar kostnader för drift som städning av utrymmen för förpackningsavfall och snöröjning. För en del företag kommer det krävas investeringar i utrymmen för sortering om de inte redan har miljörum eller en avsedd plats på fastigheten, och för dem är det den stora kostnaden, fortsätter Patrizia.

Frågor som återstår att lösa

Det finns fortfarande en del till frågetecken om hur insamlingen ska organiseras i praktiken för samlokaliserade verksamheter, vilken servicegrad som ska gälla för lättillgängliga insamlingsplatser och vad som avses med allmän plats.

– Det är inte heller alltid som fastighetsnära insamling är den bästa lösningen, ibland finns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme. Det bör därför finnas en möjlighet att få dispens för att hitta andra lösningar, till exempel gemensamma insamlingsplatser som flera fastighetsägare kan ha tillgång till, säger Patrizia.