SABO publicerar tillsammans med Naturskyddsföreningen, Energieffektiviseringsföretagen, Swedisol och Veidekke idag en debattartikel i Dagens Nyheter där vi beskriver Svensk Energis kampanj ”Ladda Sverige” och vad som pågår bakom den.

”Ladda Sverige är ett initiativ från Svensk Energi för att sprida kunskap om el och elanvändning”, skriver branschorganisationen Svensk Energi på sin hemsida om detta fleråriga projekt. Men i en intern kommunikationsstrategi framgår att Svensk Energi vill få elbolagen att sluta informera elkunderna om hur de kan minska sin elförbrukning. I strategin skriver de bland annat: ”Om projektet får negativ publicitet ökar också risken för att enskilda medlemmar inte orkar hålla i den ursprungliga planen utan faller tillbaka i beteenden som att uppmana elanvändarna att minska elanvändningen.”

”Att förändra synen på el från en dyr miljöbov till en prisvärd hjälte kommer att kräva uthållighet och uppslutning bland majoriteten av elföretagen”, skriver Svensk Energi i sin kampanjstrategi. Det viktigaste medlet förefaller vara att: ”Elföretagens kommunikation bör ändras från allmänna tips om minskad elanvändning till att tydligare förklara elens fördelar.”
Svensk Energi påstår i sin strategi att ”tips om att släcka lampan ger varken någon effekt på klimatet eller i hushållskassan”. SABO är helt övertygad om att det inte stämmer. Om vi sparar en massa energi kommer EU med lätthet att klara av de satta utsläppsmålen vilket gör det enkelt för politikerna att öka minskningstakten av utsläppstaket.  Det är därför viktigt att de allmännyttiga bostadsföretagen och våra hyresgäster fortsätter spara så mycket energi man kan.