NKI ökar för tredje året i rad

För tredje året i rad har NöjdKundIndex, NKI, ökat och ligger i år på 70 för hyresgästundersökningen. Det är ett bra resultat som visar att Bostaden står sig väl i jämförelse med andra bostadsbolag i samma storlek.

81 procent av hyresgästerna är totalt sett nöjda med sitt boende hos Bostaden och 84 procent av hyresgästerna kan tänka sig att rekommendera någon att flytta till sitt bostadsområde. Det är en höjning med 5 respektive 4 procent jämfört med förra året.

Andelen positiva svar har ökat på alla områden utom Bostadens miljöprogram, där det i år är en något lägre andel som svarat att de känner till och märkt en förändring sedan miljöprogrammet startade 2008. De sju områden som ingår i undersökningen är Helhetsbedömning, Lägenheten, Huset, Gemensamma utrymmen/tjänster, Bostadsområdet, Information/kontakt och Miljöprogram.

Nöjda med kompetensen hos Bostadens personal

Kompetensen hos Bostadens personal och att man får den information man behöver från Bostaden är bland de frågor som har störst påverkan på hur nöjda hyresgästerna är med sitt boende hos Bostaden totalt sett.

– Det känns verkligen positivt att den här kundundersökningen visar att det lönar sig att fokusera på viktiga förbättringar. Vi har kämpat hårt för att bli bättre på återkoppling, bemötande och snabb service.  Vår personal har ett svårt jobb med tusentals olika människor och behov av de mest varierande slag. Det här resultatet lyfter och uppmuntrar all personal till att fortsätta på samma positiva sätt , säger Ann-Sofi Tapani, vd.

Svarsfrekvensen blev i år 45 procent, vilket är 15 procent högre än förra året. En av frågorna som ökat mest i andel positiva svar handlar om Bostadens värdegrund. Nära 70 procent av våra hyresgäster tycker att Bostaden står upp för sina kärnvärden.

– Vi har de senaste två åren jobbat med vår värdegrund som bland annat handlar om alla människors lika värde, öppenhet  och omtanke, berättar Ann-Sofi Tapani. Att det redan har slagit igenom så att våra hyresgäster och även bostadssökande svarar att de har märkt av det – det tycker jag är över förväntan!

– Bland de största förbättringarna är att 16 procent fler hyresgäster svarar att de är nöjda med utemiljön, vilket är mycket glädjande och till oss kommer  också andra bostadsföretag som vill se hur vi gör.  Sedan 2009 låter vi vår egen personal få inspiration av egna trädgårdstekniker som fått ansvaret för att utveckla utemiljöerna utifrån de förutsättningar som området har. Det engagemang som de visat har gett resultat och våra hyresgäster har sett det, säger Ann-Sofi Tapani.

Däremot har kunskapen om Bostadens miljöprogram och det som redan har åstadkommits genom att arbeta systematiskt med miljöfrågor inte fått genomslag i årets undersökning. Där behövs alltså mer kommunikation om både vad som redan gjorts och vad Bostaden kommer att göra de närmaste åren.

Högre svarsfrekvens och nöjdare bostadssökande

Även bland bostadssökande har NöjdKundIndex ökat och ligger i år på 67. Av de 8925 som svarat säger 70 procent  att de har ett gott intryck av Bostaden. Och 69 procent har svarat att de blir professionellt bemötta i sina kontakter med Bostaden.
Nytt för i år är frågor om vad som är viktigast när man ska flytta till en lägenhet. Där svarar de flesta att lägenhetsytan, förråd och god belysning är viktigast. Svaren ger indikationer som är bra att ha med sig när nya byggnationer planeras.

Bland de största ökningarna i resultatet märks omdömet om utvecklingen av Bostadens hemsida, där både bostadssökande och hyresgäster tycker att det blivit betydligt enklare att hitta information och få kontakt med rätt person. Många efterfrågar också ännu fler möjligheter att lämna synpunkter och ställa frågor.

– Det här visar att vi är på rätt väg i vår satsning på kommunikation och på att utveckla hemsidan. Vi fortsätter nu arbeta systematiskt med att förenkla kontaktvägarna, ge tydligare information och skapa fler möjligheter till dialog, säger Elisabeth Lind, kommunikations- och marknadschef. Tre fjärdedelar av Bostadens kunder är också nöjda med den information de får från Bostaden.

– Bostaden har över 15 300 lägenheter idag. Det är väldigt många, tusentals människor som kommer i kontakt med oss på olika sätt. Vi möter dagligen människor i de mest varierande livssituationer.  Det ställer höga krav men det som alltid slår mig och som gör mitt jobb meningsfullt  – är just att möta glädjen hos personal som känner att de gjort ett bra jobb, och kunder och hyresgäster som säger att de är nöjda!  
Nu går Bostaden igenom varje områdes resultat noggrant för att fånga upp förbättringsbehoven och prioritera dem i verksamhetsplaneringen.

Mer information:

Ann-Sofi Tapani, Vd
Telefon: 070-582 72 02

Elisabeth Lind, Kommunikationschef
Telefon: 090-17 75 04 eller 070-242 81 42
Mejl: elisabeth.lind@bostaden.umea.se