- Digitalisering
- 2025-12-12
- Sveriges Allmännytta
– När lägenhetslås blir digitala kan det öppna upp för smarta lösningar och det underlättar i vardagen för hyresgästerna. Och vår rapport pekar på ytterligare mervärden som gör att bostäderna blir mer moderna och attraktiva, säger Carl Ståhle.

För fastighetsägare kan digitala lås göra förvaltningen smidigare och minska problemen med borttappade nycklar. För hyresgäster kan de digitala låsen innebära att det blir enklare att hålla koll på sina nycklar, att dela tillfälliga koder och att släppa in någon när man själv inte är hemma.
– Digitala lås kan göra vardagen smidigare, men när tekniken kliver över tröskeln till människors hem måste den kännas trygg. Därför har det varit viktigt att det finns en enighet kring hur vi parter ser på frågan, så att digitala lås faktiskt fungerar i vardagen för alla inblandade, säger Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.
Gemensamma grundkrav
Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningen är överens om ett antal grundkrav: de digitala låsen måste gå att använda även om strömmen eller internet försvinner, personuppgifter ska hanteras varsamt och hyresgästen ska alltid ha kontroll över vem som får tillträde. Och om hyran ska förändras måste det bero på tydliga förbättringar som gör vardagen bättre – inte bara på att låset är nytt eller digitalt.
De gemensamma rekommendationerna i korthet:
- Digitala låssystem ska vara enhetliga och hålla en rimlig säkerhetsnivå.
- Dörrar ska gå att öppna även utan ström och internet.
- Digitala nycklar ska hanteras genom tydliga och dokumenterade rutiner.
- Dataskydd och integritet ska vara fullt ut säkerställda.
- Nya funktioner – inte enbart nytt lås – avgör om bruksvärdet påverkas.
- Införandet ska ske i dialog och med fokus på värdet för både hyresgäster och fastighetsägare.
Hela rapporten om digitala lås från Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningen finns att läsa via länken nedan.