Vid detta tillfälle ges möjlighet att delta digitalt via videoplattformen Zoom. Även om den digitala närvaron kan upplevas något begränsad i jämförelse med den fysiska deltagarupplevelsen, öppnar den ändå upp för möjligheten att delta på distans om man inte kan ta sig till Stockholm.
Nedskräpning och felsortering – hur får vi ordning på sopslarv och dumpning?
Att får ordning på nedskräpning och felsortering – antingen den beror på okunskap eller på slarv – är ett stort problem i många bostadsföretag. Ibland är det de egna hyresgästerna som inte gör rätt och ibland är det andra som dumpar avfall. Oavsett orsak ger det upphov till irritation och kostnader. För att nå avfallsmålen, 65 % materialåtervinning och återanvändning till 2030 måste vi hitta fungerande arbetssätt.
Under dagen kommer vi att höra exempel på hur man arbetar med frågan om nedskräpning, hur man kan mäta och följa upp avfallsmängder. Och om hyresgästerna inte gör rätt – går det att begära skadestånd för ökade avfallskostnader från dem?
Mer sortering för bostadshyresgäster och lokalhyresgästser
Vi kommer också att få höra hur det går med utbygganden av den fastighetsnära insamlingen av förpackningar och matavfall. Vilka lösningar kommunerna har för förpackningsinsamlingen och kommer fastighetsägarna att få minskade kostnader? Vilka fler fraktioner kommer vi att behöva sortera i framtiden?
Lokalhyresgäster ansvarar för det egna verksamhetsavfallet men som fastighetsägare finns det lösningar för att stödja deras avfallshantering och sortering.
Välkommen till en späckad dag med tillfälle att både höra det senaste om aktuella avfallsfrågor och utbyta erfarenheter med kollegor och diskutera kring vilka lösningar som verkligen fungerar.
Praktisk information
6 800 kronor för övriga
Pris för att delta digitalt är 3800 kronor för medlemmar. 5800 kronor för icke-medlemmar.