– Vi vill vara mer tillgängliga för våra hyresgäster, men vi kan inte ha bemanning 24 timmar om dygnet. Hemelie däremot är alltid på alerten och kan ge svar när som helst. Hon är toppen! säger Jonas Klevesand, kundtjänstchef på Hyresbostäder.
Hemelie – vars namn kom till genom en intern tävling på bostadsbolagets intranät – baserar sina svar på den information som redan finns på Hyresbostäders hemsida. Om Hemelie får en fråga om till exempel parkeringsplatser hänvisas personen till den webbsida där det går att läsa mer om p-platserna och ställa sig i kö.
– Den frågan är en av många som våra hyresgäster ofta letar efter och nu får lättare att hitta, konstaterar Jonas Klevesand.
– Chatten har utökat vägarna in till oss! Vi har alltså fortfarande kvar möjligheten att ringa, maila, felanmäla via Mina Sidor in till kundtjänsten precis som vanligt, för den som önskar det. Med Hemelie hoppas vi kunna korta kötiderna i telefon och ge snabbare svar till alla som försöker nå oss, vilken väg de än väljer och på den tid som passar just hyresgästen.
Bilden ovan: Jonas Klevesand, kundtjänstchef på Hyresbostäder i Norrköping, visar upp chattboten i telefonen. Foto: Hyresbostäder i Norrköping