- Allmännyttan
- 2014-02-10
- Sveriges Allmännytta
För nionde året i rad delades fastighetsbranschens pris, ”Kundkristallen”, ut på Berns Salonger i Stockholm. Det är ett pris där privata och kommunala fastighetsbolag tävlar i service och kvalitet. Vinnare är de företag som av sina hyresgäster utsetts till Sveriges bästa hyresvärdar!
Priserna delas ut till de företag som gjort största förbättringen av sin service under 2013 jämfört med den förra mätningen, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorierna Service , Produkt och Profil . Vinnare utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser. För att förbättra sin service behöver man utveckla sig inom: Att bli tagen på allvar, Trygghet, Rent och snyggt, Hjälp när det behövs. De områdena utgör tillsammans ett serviceindex som kundundersökningsföretaget AktivBo använder sig av.
– Vår förhoppning är att kvaliteten i fastighetsförvaltning kan höjas ytterligare om framstående prestationer uppmärksammas på detta sätt. Genom jämförelser skapas en stor drivkraft som gör att man hela tiden vill bli bättre. Och prioriterar man förvaltningen och jobbar aktivt med att höja sin service, blir alla vinnare, säger Jon Svensson, vd på AktivBo som står bakom Benchmark event 2014.
Vinnare Kundkristallen, Benchmark Event 2014
Högsta Serviceindex 2013:
AB Tranåsbostäder (˂500 lägenheter)
Fastighets AB Drömstan (500 – 2999 lägenheter)
Fastighets AB L E Lundberg (3000 – 8999 lägenheter)
AB Stångåstaden och Bostads AB Mimer (delat förstapris) (9000+ lägenheter)