Tidigare var stödet, som kallas Ladda bilen, begränsat till 300 000 euro per koncern under tre år. Det gjorde att större företag och koncerner snabbt nådde maxgränsen, vilket enligt Sveriges Allmännytta har varit en uppenbar orättvisa.
– Särskilt våra större medlemsbolag, och de som ingår i koncerner, kunde tidigare slå i taket och därmed inte få lika mycket stöd som mindre bolag, säger Björn Berggren.
– När det taket nu tas bort blir det möjligt för bolagen att söka större belopp och för fler laddpunkter, och därmed planera och genomföra mer omfattande satsningar.
Råd till medlemsföretagen
Carl Ståhle, digitaliserings- och mobilitetsexpert på Sveriges Allmännytta, råder medlemsföretagen att agera snabbt, men samtidigt planera processen noggrant.
– Vänta inte med att söka, eftersom ansökan måste in innan installationen görs, men tänk också långsiktigt. Det är hög tid att se över er parkerings- och mobilitetsstrategi när moms på parkering införs, samtidigt som vi behöver investera mer i laddinfrastruktur, säger han.
Stödtaket på 300 000 euro per koncern har tagits bort. Nu kan både små och stora aktörer ansöka om större belopp och fler laddpunkter.
Stödnivån varierar beroende på företagsstorlek. Bidragets storlek anpassas efter om företaget är litet, medelstort eller stort. Det innebär att olika aktörer får olika nivåer på stödet och kan planera utifrån sina egna förutsättningar.
Ansökan måste skickas in innan installationen påbörjas. För att vara berättigad till stöd krävs att företaget lämnar in ansökan innan installationsarbetet startar.
Bidraget täcker upp till 50 procent av kostnaderna, dock maximalt 15 000 kronor per laddpunkt.
Stödet gäller för flera typer av kostnader. Bidraget kan användas till utgifter för arbetskostnader, material, grävning, installation och liknande, det vill säga en stor del av de totala investeringskostnaderna.