I december kommer det allra sista numret av Bofast ut. Tidningen har getts ut av SABO Förlags AB sedan 1983, som en självständig och prenumererad tidning för bostadsbranschen i allmänhet och allmännyttan i synnerhet. Från nästa år produceras i stället en medlemstidning för alla i allmännyttan, som ges ut fyra gånger om året. Det nya namnet – Allmännyttan – har nu godkänts och registrerats hos Patent- och registreringsverket.

Den nya tidningen ska sprida goda exempel från de nu över 300 medlemsföretagen i SABO. Men också reda ut och ge perspektiv på viktiga branschfrågor, bjuda på tips och råd, skapa debatt och sätta agendan i bostadsfrågorna – alltså bygga vidare på Bofasts väl beprövade koncept. Och fortsätta att ta upp alla de frågor som berör bostadsbolagen, med andra ord allt från integration till renovering, byggande och bostadspolitik, energi, miljö, ekonomi, hyresförhandlingar och digitalisering.

– Jag får dagligen en rad exempel på fantastiska lösningar och aktiviteter i våra medlemsbolag. Med den nya tidningen får SABO bättre möjligheter att sprida de goda exempel som finns i bolagen. Något SABOs medlemmar är bra på, det är att bjuda på sina idéer och tips om aktiviteter, säger SABOs vd Anders Nordstrand.

Artiklarna i den nya medlemstidningen kommer i huvudsak att skrivas av Bofasts nuvarande journalister, Anita Snis och Helene Ahlberg. Till skillnad från tidigare produceras den nya medlemstidningen tillsammans med SABOs kommunikationsavdelning där Annicka Istemo tar rollen som chefredaktör. Eftersom den nya tidningen bara kommer ut fyra gånger om året blir betoningen mindre på nyheter och mer på reportage och fördjupningar.

Premiärnumret kommer i mars, och distribueras kostnadsfritt till alla bostadsföretag som är medlemmar i SABO. Till styrelsemedlemmarna skickas tidningen i första hand hem i brevlådan, till de anställda levereras tidningarna i till kontoret för vidare spridning internt. Men det går också att få tidningarna sända till personalens hemadresser, mot en portoavgift.

Ansvarig utgivare för magasinet Allmännyttan blir SABOs kommunikationschef Nina Rådström.
– Det är väldigt roligt att se den nya tidningen växa fram bit för bit, och det ska bli spännande att involvera medlemmarna i arbetet. Vi vill ju göra den tidning som våra medlemmar verkligen vill ha, säger hon.

Här hittar du mer information om tidningen Allmännyttan