Kundtidningen Förbobladet delas ut till hyresgästerna i bostadsbolagets 5 700 lägenheter. Därtill distribueras tidningen till fullmäktigepolitikerna i de fyra kommuner som äger Förbo: Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv. Nu har Förbobladet blivit nominerat till Publishingpriset i kategorin Kundtidningar B2C (business to client).

Det har även tidningen Familjär, som delas ut till hyresgästerna hos allmännyttiga Familjebostäder i Stockholm.

– Vi har jobbat mycket med att utveckla vår kundtidning till ett format som verkligen svarar mot information som våra hyresgäster efterfrågar. Att då dessutom bli nominerad till ett pris som har som slogan ”belönar god kommunikation” känns såklart jätteroligt! säger Erica Lawesson, kommunikationschef på Familjebostäder.

Fyra årsredovisningar med prischans

Därtill har hela fyra allmännyttor nominerats till Publishingpriset i kategorin Årsredovisningar för allmänägda företag: AB Bostäder i Borås, Stångåstaden i Linköping, Lunds Kommuns Fastighets AB och Förbo.

Således dubbelnominerade Förbo är extra stolta eftersom det var första gången bostadsbolaget gjorde en kombinerad hållbarhets- och årsredovisning.

– Det var en utmaning för oss, men jag tycker att vi har lyckats skapa en läsvärd produkt som både är intressant och relevant. Samtidigt sticker den ut ur mängden och speglar verkligen Förbos varumärke och värderingar. Därför är det jätteroligt att få ett kvitto även externt på att vi lyckats att hamna rätt redan i denna första produktion, säger Peter Granstedt.

Mer än siffror

Även Bostäder i Borås gjorde sin första kombinerade hållbarhets- och årsredovisning.

– Vår kommunikationsavdelning hade skrivit igenom mycket texter under året när vi gjorde om vår hemsida. Redan i det arbetet ville vi lyfta det fina och viktiga arbete som vi på AB Bostäder, som allmännyttigt bostadsbolag, arbetar med utifrån de tre perspektiven socialt, ekologiskt och ekonomiskt.  I årsredovisningarna tidigare år har vi fokuserat mer på siffrorna, men med det nya kravet för oss på att även genomföra en hållbarhetsredovisning så blir vår presentation av bolaget komplett, säger Petra Agnroth, kommunikationsansvarig på bostadsbolaget.

Sofie Moosberg, finanschef på Stångåstaden, är också stolt över nomineringen:

– Årsredovisningen är en viktig produkt för oss på Stångåstaden och vi strävar hela tiden efter att den ska bli bättre och bättre, säger hon.

Två nomineringar till Lund

Lunds Kommuns Fastighets AB (LKF) är – förutom nomineringen till sin tryckta årsredovisning – även nominerad i klassen Årsredovisningar webb.

– I en process med både rynkade pannor och skratt har vi tillsammans skapat vår kombinerade års- och hållbarhetsredovisning, en produkt och ett innehåll som vi är mycket stolta över, säger Lena Nordenbro, hållbarhetsansvarig på LKF.

Bostadsbolagets digitala års- och hållbarhetsredovisning Vi växer med Lund tillsammans finns här .

Prisutdelning sker den 7 november.