Porträttbild på Åsa Schelin

Eftersom bostadsbolag hanterar verksamheter med stora värden är risken stor att medarbetarna utsätts för påverkansförsök, konstaterar Åsa Schelin, boendeexpert på Sveriges Allmännytta.

Det kan handla om både trakasserier, hot, våld, skadegörelse och korruption – med syftet att få medarbetare att fatta andra beslut än de annars skulle gjort.

– Det är väldigt viktigt att förstå hur man ska agera för att minska riskerna, säger Åsa Schelin.

Subtila samtal och hotfulla mejl

Porträttbild på Sara FischerPåtryckningarna kan ta sig många olika uttryck, berättar Sara Fischer, säkerhetschef på Bostadsbolaget i Göteborg.

– Det kan vara allt från de subtila samtalen och mejlen som är hotfulla, till mer konkreta hot eller skadegörelse, säger hon i en filmad intervju i Sveriges Allmännyttas nya webbutbildning om otillåten påverkan.

Det är till exempel vanligt att allvarliga situationer uppstår när bostadsbolaget ger negativa besked till hyresgäster, som vid störningsärenden eller avhysningar.

– Men vi ser ju att det även finns kriminella påverkare, och det kan vara ännu mer obehagligt för personalen. Det kan vara att man till exempel stör evenemang – att man vill visa att man äger en plats och vill göra det svårt för oss att utföra vårt uppdrag.

Rädsla kan leda till tystnad

Om man som medarbetare blir rädd och känner sig utsatt kan det i värsta fall leda till att man tystnar, framhåller Åsa Schelin.

– Tar man inte tag i de här problemen så kommer de ganska snabbt att växa. Det kan leda till att man får en tystnadskultur där man inte vågar stå upp för saker, både internt men också externt. Att vi slutar att ta ansvar för våra verksamheter, att vi slutar ta ansvar för våra hyresgäster och att de här elementen liksom får ta över.

Risker med stort kundfokus

Sara Fischer menar att stort kundfokus ibland kan ha en baksida, om det leder till att de anställda får svårt att sätta gränser.

– Det är viktigt att personalen känner att de har mandat att kunna säga ifrån, och att prata konkret om hur man säger ifrån. Tydliga rutiner och tydliga arbetssätt där man kan hänvisa till processer – det ser vi är riskreducerande.

Match med middag

Johan Johansson, vd för Bodenbo, berättar i ett av utbildningens filmklipp om en annan form av påverkansförsök, utan våld, hot och aggressivitet. Han ger ett exempel där medarbetare fick inbjudningar att följa med på ishockeymatcher.

Porträttbild på Johan Johansson, vd för Bodenbo

– Då var det taxi som hämtade dem, och det var loge, middag med tillbehör, och sedan taxi hem. Det var ju en förmån som var värd flera tusen kronor, säger han.

– Medvetenheten om att man sedan ska stå och godkänna ett arbete och bedöma om det är fackmannamässigt gjort och göra granskningar av fakturorna och uppskatta om det är ett rimligt antal timmar – den kopplingen gjordes inte.

Åsa Schelins bästa tips för att hantera otillåten påverkan är mer kunskap om de här frågorna – till exempel genom Sveriges Allmännyttas nya webbutbildning.

– Målet med den här utbildningen är att du ska kunna identifiera den här typen av situationer, men också känna dig trygg i hur du kan hantera dem.