Ett av de främsta verktygen som Sveriges Allmännytta har tagit fram åt medlemsföretagen är de nyckelfärdiga, prispressade små- och flerfamiljshusen inom Kombohusen. De ramupphandlingarna har gjort att flera tusen människor fått kvalitativa bostäder till rimliga hyror, framhåller Jonas Högset, fastighets- och hållbarhetschef på Sveriges Allmännytta.

Nu hämtar Sveriges Allmännytta kraft och inspiration från Kombohusupphandlingarna till en annan ramupphandling: av digitala assistenter (exempelvis så kallade chattbottar).

Frigör tid till personliga möten

– Att kunna möta hyresgästerna precis när deras behov uppstår är vad som har drivit vår målbild när vi började titta på hur vi kan hjälpa våra medlemsföretag. Genom att frigöra tid i ett möte med kunden, går det att tillföra tid i ett annat, i ett personligt möte med hyresgästen, säger Jonas Högset.

Den nya ramupphandlingen inriktar sig på en plattform där medlemsföretagen kan forma sina egna digitala assistenter. I sin grundversion handlar det om att kunna svara på vanligt förekommande frågor från hyresgästerna.

Fakturor, felanmälan och mer

Men det ska också finnas möjlighet att bygga ut assistentfunktionerna till att inrymma betydligt mer.

– Vi ser framför oss att medlemsföretagen kommer att anpassa de digitala assistenterna så att hyresgästerna ska kunna få en ny faktura, felanmäla en droppande kran, ställa sig i kö till att få en parkering eller få veta vilken temperatur de har i bostaden. Allt bygger på att medlemsföretagen kopplar samman assistenterna med bakomliggande verksamhetssystem, säger Jonas Högset.

Ramupphandlingen genomförs under våren 2021 och till sommaren ska ramavtalet vara klart för avrop.