Fastighetsnära sortering av förpackningar finns hos 88–90 procent av medlemsföretagen, även om det inte alltid är heltäckande i alla bostadsområden. Insamling av matavfall är nästan fullt utbyggd. Och ungefär hälften av företagen erbjuder fastighetsnära insamling av elavfall, batterier och ljuskällor även om det inte finns något krav på det.

Felsorteringen kostar

En tredjedel av medlemsföretagen har betalat för felsorterat hushållsavfall. Många medlemsföretag uppger att det saknas tydlig dokumentation eller underlag som visar vad som har bedömts som felsorterat och varför en avgift har debiterats. Endast sex procent av renhållningsbolagen använder Avfall Sveriges metod för kvalitetssäkring.

– Det finns ett behov av mer enhetliga bedömningsmetoder. I dag upplever många företag att felsorteringar bedöms godtyckligt, vilket skapar frustration och merkostnader, säger Patrizia Finessi, miljöexpert på Sveriges Allmännytta.

Brist på relevant statistik försvårar uppföljning

En av de största utmaningarna är bristen på tillgänglig och tillförlitlig data. Över 70 procent av medlemsföretagen uppger att de inte får relevant avfallsstatistik från sina renhållningsbolag. Informationen som finns är ofta schablonbaserad och inte anpassad till företagens behov.

– Medlemsföretagen arbetar aktivt för att minska mängden hushållsavfall och 40 procent har satt mål för att minska hushållens restavfall. Ett stort problem är att få medlemsföretag får viktbaserade data. Utan verkliga mätvärden är det svårt att sätta avfallsmål och följa upp resultaten, säger Patrizia Finessi.

Medlemsföretagen efterfrågar digitala verktyg och standardiserade rapporter som visar verklig vikt per fraktion, fyllnadsgrad och tömningsfrekvens. En bättre databas skulle ge möjlighet att följa utvecklingen över tid och jämföra mellan områden, kommuner och entreprenörer.

Stort intresse för återbruk

Flera företag har börjat arbeta med återbruk av inventarier, byggvaror och teknisk utrustning – men ofta i enstaka projekt inom renovering och nyproduktion. Vanliga hinder är brist på kunskap, resurser, logistik och tillgång till återbrukat material.

Drivkraften är tydlig: minskade klimatutsläpp, mindre avfall och lägre kostnader. Flera företag har satt konkreta mål, till exempel att minska mängden bygg- och rivningsavfall med 40 procent till 2030, eller att minst 70 procent av det icke-farliga byggavfallet ska återvinnas eller återanvändas.

Om enkäten
Sveriges Allmännytta har under hösten 2025 genomfört en enkät om avfallshanteringen hos medlemsföretagen. Enkäten besvarades av 223 medlemsföretag – motsvarande 72 procent – vilket ger en god representation av den allmännyttiga sektorn.