Vinnarna utsågs bland bostadsbolag som under 2019 gjort hyresgästundersökningar genom ett av de enkätföretag som finns på marknaden. Utmärkelserna delas ut till värdar som enligt sina hyresgäster gjort den största förbättringen av sin service, samt till företag med bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt och profil/varumärke.

– Det är hyresgästerna själva som bestämmer, inte någon jury, kommitté eller expertråd. Detta gör att det betyder mycket för de vinnande hyresvärdarna. De arbetar hårt, dag ut och dag in, för att förbättra kvalitet och kundupplevelse, säger Jon Svensson, vd på enkätföretaget Aktivbo.

Vätterhem och Stångåstaden tog hem pris i kategorin högsta serviceindex, medan Arbetarebostadsfonden och Väsbyhem belönades för största lyft av serviceindex. Lunds Kommuns Fastighets AB fick pris för högsta produktindex, Vätterhem för högsta profil och Varbergs Bostad för bästa nyproduktion.

Olofströmshus vann ett särskilt hederspris med följande motivering:

Hos Olofströmshus är hyresgästen är alltid i fokus. Utöver den dagliga förvaltningens höga kvalitet, undersöker och utvecklar man ständigt nya initiativ för att ytterligare höja trivseln för sina hyresgäster. Kundnöjdhetsarbetet kännetecknas av tydliga målsättningar, höga ambitioner och en engagerad organisation. Olofströmshus har implementerat en kunddriven fastighetsförvaltning som ger resultat.