På torsdagskvällen delades förvaltningspriset Kundkristallen ut för 14:e året, under fest och glam på en välkänd restaurang i Stockholm.

Vinnarna utsågs bland de stora och medelstora företag som under förra året gjorde undersökningar bland sina hyresgäster tillsammans med företaget Aktivbo.

– Även om uppmärksamheten oftast inte riktas mot förvaltning och den service som ges till hyresgästerna, utgör den faktiskt största delen av ett fastighetsbolags verksamhet. Vi vill lyfta fram de hyresvärdar som gör detta framgångsrikt, säger Jon Svensson, vd för Aktivbo.

En kommun, sju allmännyttiga bostadsföretag, fyra privata fastighetsbolag och en kooperativ förening hade fått så höga betyg av sina hyresgäster att de utsågs till vinnare i någon av kategorierna.

– Det är långt ifrån förvånande men väldigt roligt att så många allmännyttiga bostadsföretag placerar sig så högt när man mäter kvalitet i förvaltningen, säger SABOs vd Anders Nordstrand, som var med bland de 300 deltagarna under Kundkristallgalan.

Allmännyttiga vinnare:

  • Stångåstaden – högsta serviceindex (gruppen stora bolag)
  • Bostaden i Umeå och Lunds Kommuns Fastighets AB (LKF) – största lyft serviceindex (gruppen stora bolag)
  • Simrishamns Bostäder – högsta produktindex
  • Årehus – största lyft serviceindex för lokaler
  • Svenska Bostäder – bästa nyproduktion (för kvarteret Triglyfen i Hässelby strand, ihop med byggbolaget NCC)
  • Hyresbostäder i Norrköping – Hederskristallen

Hederspriset uppmärksammar Hyresbostäders långsiktiga arbete för att bli bättre och mer lyhörda för vad hyresgästerna vill ha.

Nicola Westerberg, distriktschef på Hyresbostäder och med speciellt ansvar för just kunddialog och kundnytta, fick ta emot priset på galan.

– Att få Hederskristallen är otroligt stort och motiveringen kändes verkligen rätt. Det bekräftar vårt ständiga arbete med att verkligen lyssna på våra hyresgäster, men också vårt enträgna arbete med att engagera hyresgästerna i att tycka till. Vi behöver den inputen för att veta vad vi gör rätt, och vad vi kan göra bättre, säger hon.

Aldrig vunnit förut

Bostaden i Umeå har tidigare varit nominerad till Kundkristallen, men aldrig vunnit – och aldrig varit nominerad i två kategorier samma år.

– Wow, så lyckliga vi är! Efter varje kundundersökning tar vi fasta på vad våra hyresgäster vill att vi ska förbättra – och det verkar som att vi har lyckats, säger Mikael Lundgren, förvaltningschef på Bostaden.

Även vd Jerker Eriksson är glad och stolt.

– Det känns verkligen kul att vi kan mäta oss nationellt i branschen. Det är ett lagarbete som alla på Bostaden ska vara stolta över. Den fina kultur som vuxit fram hos medarbetarna är nyckeln för att kunna hålla en hög servicenivå, säger han.

Lyfter medarbetarnas roll

Lika stolt och glad är Fredrik Millertson, vd för LKF:

– Det är otroligt roligt att vi vunnit Kundkristallen för att vi ökat kundnöjdheten så mycket och att våra kunder är så nöjda med vår service. Hela LKF:s personal ska ha äran av detta pris – jag är mycket stolt att vara vd i ett bolag där kundnyttan är central för oss.

Också Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist lyfter medarbetarnas roll:

– Stångåstaden har etablerat sig i toppen av Sveriges större bostadsbolag när det gäller service och kvalitet. Genom ett gediget och målfokuserat arbete befäster vi vår ställning som en av de bästa och det känns verkligen jättebra. Våra medarbetare jobbar hela tiden hårt för att ge alla våra kunder en bra och professionell service.

Ur motiveringen för Hederskristallen:

”Framkant och nytänkande kännetecknar Hyresbostäder. En pionjär som aldrig tvekat att testa nya vägar för att kunna skapa ett bättre boende för sina hyresgäster…//… Vare sig det gäller social hållbarhet och integration, nationella eller internationella samarbeten, representerar bolaget den verkliga innebörden av Allmännyttan. Hyresbostäder i Norrköping kommer alltid att göra avtryck.”

Övriga vinnare:

  • Ovanåkers kommun – högsta serviceindex för lokaler
  • Mannersons Fastighets AB – högsta serviceindex (gruppen mindre bolag)
  • Fastighets AB L E Lundberg – högsta serviceindex (gruppen mellanstora bolag)
  • Wermlands Invest – största lyft serviceindex (gruppen mindre bolag)
  • HSB Stockholm – största lyft serviceindex (gruppen mellanstora bolag)
  • Olov Lindgren AB – högsta profil
Många glada människor står på en scen med tulpaner i förgrunden, en håller i ett diplom

Vinnargänget från Bostaden I Umeå – från vänster: Elin Johansson (kundadministratör), Anna Maria Lindgren (kommunikatör), Emil Persson (fastighetsskötare), Eva-Lena Pettersson (kvartersvärd), Ulf Johansson (kvartersvärd), Jerker Eriksson (vd), Jan Carlsson (snickare) och Mikael Lundgren (förvaltningschef).
Foto: Per Englund

Två mycket glada män på scen i kvällsbelysning, med tulpaner och diplom

Årehus vann pris för största lyft av serviceindex för lokaler.
Foto: Per Englund

Nicola Westerberg, distriktschef på Hyresbostäder i Norrköping, tog emot hederspriset Hederskristallen. – Det bekräftar vårt ständiga arbete med att verkligen lyssna på våra hyresgäster, sa hon.

Stångåstaden i Linköping vann pris för högsta serviceindex – igen. Foto: Per Englund.

Svenska Bostäder och NCC vann pris för bästa nyproduktion.