Projektet i korthet

Inblandade bolag

Gotlandshem

Publicerat i november 2018

När Nora Olofsson blev trainee hösten 2015 hade hon redan arbetat på Gotlandshem i nästan ett år som förvaltningsassistent.

– Min chef var också chef över alla våra 45 bovärdar, så de var mina närmaste kollegor. Jag var alltså väldigt nära kärnverksamheten, konstaterar hon.

Men någon mer grundläggande introduktion till Gotlandshem och allmännyttan hade det inte blivit tid till.

– Jag halkade in på ett bananskal och det var full fart direkt. Jag visste inte att jag var intresserad av fastighetsbranschen förrän jag började jobba här.

Snabbfil i allmännyttan

Traineeprogrammet blev därför hennes snabbfil in i allmännyttevärlden. Att hon inte var pinfärskt nyutexaminerad var inte någon nackdel.

– De andra deltagarna var väldigt nya på sina jobb och visste inte riktigt vad deras yrkesroller innebar. Men det visste ju jag, och det hade jag glädje av. Jag visste hur verksamheten funkade hos Gotlandshem och vad jag var nyfiken på hos de andra, säger hon.

– Det som var allra roligast för mig var att se hur alla andra jobbade. Och att få besöka andra bostadsbolag. Det blev verkligen en kompetensutveckling.

Som exempel nämner hon bostadsbolagen Stångåstaden i Linköping och Uppsalahem.

– Jag gillar deras sätt att utrycka sig visuellt i sin kommunikation, med illustrationer och piktogram. Deras trycksaker, bilar och annat ser helt annorlunda ut än vad man förväntar sig av ett traditionellt kommunalt bolag.

Varumärkesarbete

Under och direkt efter traineeåret arbetade Nora Olofsson mycket med boinflytande, bland annat genom en så kallad medborgardialog inför ett nybyggnadsprojekt. Numera upptar Gotlandshems varumärke det mesta av hennes tid.

– Vi vill omsätta vår vision och värdegrund så att vi verkligen upplevs som våra värdeord säger: trygga och varma och med framåtanda, förklarar hon.

– Gotlandshem har inte ett uttalat dåligt rykte, fast jag tror inte att folk ser oss som det mest drivande, häftigaste, tuffaste och coolaste företaget ännu. Men det kommer! Vi vill visa att vi inte nöjer oss och att vi inte är tråkiga.

Viktigt tänka efter

Företag som funderar på att anställa en trainee ska tänka efter noga, anser hon.

– Man ska veta vad man vill ge den personen och vad personen ska bidra med. Jag gillar när man vet varför man gör något.

Även de som vill bli traineer bör fatta välavvägda beslut.

– Vissa kanske vill ha ett teoretiskt prova-på-år, nästan som ytterligare ett utbildningsår. Andra vill ha mycket eget ansvar och börja leverera direkt. Därför gäller det att ta reda på vad som erbjuds på just det bolag man söker hos.

Relevanta arbetsuppgifter

Jenny Guteäng, HR-generalist på Gotlandshem med ansvar för personalfrågor, framhåller arbetsgivarnas ansvar.

– Vi måste ta ansvar för att vi erbjuder ett meningsfullt arbete och relevanta arbetsuppgifter under traineeåret. Det räcker ju inte med traineeträffarna på SABO, säger hon.

–  Det är jätteviktigt att man som arbetsgivare är ärlig med vad man har att erbjuda. Man får inte måla upp en bild som sedan inte stämmer med verkligheten, då blir det inte en glad trainee. Särskilt inte om de andra traineedeltagarna är på företag med väldigt stora resurser, och den egna traineen får vara kontors-alltiallo och ta alla slaskuppgifter.

Hon betonar att det också bör finnas en plan för livet efter traineeåret, så att investeringen i traineen tas tillvara.

– Vi har stora pensionsavgångar, så det här är ett sätt för oss att få in yngre välutbildade människor.

Ett år i taget

Nora Olofsson har nu arbetat fyra år på Gotlandshem, och vet inte hur länge hon tänker stanna.

– Jag hela tiden sett min tid här som ett år i taget, och hittills har man lyckats sätta något nytt och spännande i tänderna på mig. Jag ser det som ömsesidigt: så länge jag gör nytta här, känner att jag utvecklas och får någonting tillbaka så är vi rätt för varandra.

Morot för sökande

Själva ordet trainee gör sig bra i platsannonser, menar Jenny Guteäng.

– Det blir som en extra morot, som får fler att söka. Jag tror att det beror på att det inte blir så hög tröskel när det gäller kompetenskraven, även om vi vill att man ska ha en relevant utbildning, säger hon.

– Jag ser traineeåret som en lång och gedigen introduktion i branschen och en utbildning in i yrkesrollen. Vi erbjuder ju faktiskt en upplärning, och det gör nog att fler känner sig manade att söka. Särskilt unga akademiker som inte har så lång erfarenhet inom yrket och som inte riktigt valt väg än.

Även från andra länder

Ordet attraherar även sökande från länder utanför Sverige, konstaterar Jenny Guteäng.

– När vi senast hade en annons ute var det flera sökande från andra länder, ofta med imponerande CV.  Men det kan vara svårt att hitta bostad på Gotland om man inte planerar för att stanna en längre tid eller har stått i vår bostadskö i några år – och så är det språket. Vi håller alla våra möten på svenska och har all dokumentation på svenska. Vi jobbar helt enkelt inte i ett internationellt klimat här.

 

Gotlandshem i korthet

Antal lägenheter: cirka 4 600

Antal lokaler: cirka 600

Antal anställda: 94 (49 fastighetsarbetare och 40 tjänstemän)

Genomsnittlig medarbetare: En man på 48 år som varit anställd i 15 år och 2 månader

 

Läs mer om Allmännyttans traineeprogram

Läs mer om Uppsalahems erfarenheter av traineeprogrammet