Projektet i korthet

Inblandade bolag

MKB Fastighets AB

Publicerat i juni 2023

För att göra processen enkel och smidig för de nya hyresgästerna är bland annat kontraktsskrivningen digitaliserad.

Porträttbild på kvinna med långt blont hår– Men summan av kardemumman handlar om Välkomstdagen, och det personliga mötet med oss när kunden hämtar sina nycklar. Varje kund får då en rundvandring där vi visar och förklarar det viktigaste i boendet och hur det funkar när man bor hos MKB, och vi visar också upp lägenheten för kunden, berättar Rebecka Veljkovic.

– För att inflytten ska bli perfekt är vi extra måna om hur lägenheten, miljöhusen, förrådet och området ser ut. Alla fel i lägenheten ska till exempel vara åtgärdade innan en ny kund flyttar in. Det är ju ingen bra kundupplevelse att börja leta fel i sin nya bostad… Man får aldrig en andra chans att göra ett första intryck.

För att det här ska fungera behöver ett flertal medarbetare på bolaget involveras, betonar hon.

– Detta är inte något som någon kan göra ensam, så vid in- och utflyttningar ska alla i förvaltningen ha fria kalendrar för att kunna steppa in och hjälpa till.

Filmer och inflyttningsguide

MKB har också introduktions- och inflyttningsfilmer för nya hyresgäster, varav vissa är textade på olika språk. Därtill finns det en inflyttningsguide på bolagets hemsida.

­– De inflyttande kunderna får också automatiska mejl då och då, med rätt information vid rätt tid, tills dess att de ska flytta in. För vi vet ju att man tenderar att inte läsa informationen om det är för mycket på en gång, konstaterar Rebecka Veljkovic.

Kombinationen med digitalisering, bra kommunikation och personlig service har verkligen givit resultat, framhåller hon.

– Vår förvaltning har lagt enorm kraft på det här arbetet och gjort fantastiska framsteg under året.

Många nöjda hyresgäster

Det har också visat sig i mätningarna av kundnöjdhet bland de inflyttande hyresgästerna.

– Det som sticker ut är att man är mycket nöjd med den automatiserade informationen som man får i samband med kontraktsskrivningen. Över 90 procent av kunderna är nöjda eller mycket nöjda med den. Vi ser också att de är nöjda med bemötandet vid välkomstdagen, där vi också ligger stadigt på över 90 procent som är nöjda eller mycket nöjda. Det är förstås jätteroligt!

MKB arbetar nu vidare med att även utflyttningarna ska göras så smidiga som möjligt.

– Och med det hoppas vi på att inflyttningen för våra nya kunder blir ännu ett snäpp bättre, förklarar Rebecka Veljkovic.

Bild 1: Personalen i bostadsområdet Bellevuegården välkomnar inflyttande hyresgäster. Från vänster: Husvärden Richard Billberg, husvärden Jon Fast, lägenhetsutvecklaren Eljesa Chakali och husvärden Mats Matsson.
– Vi vill ge våra kunder som flyttar in en röda mattan-känsla, säger Eljesa Chakali.
Bild 2: – Vi hade två stora kickoffer med personalen under årets gång för att inspirera, peppa och visa våra medarbetare hur viktiga de är i det här arbetet, berättar verksamhetsutvecklare Rebecka Veljkovic. Från vänster: Lena Noalt, kommunikatör, Robert Rosenqvist, konceptutvecklare, Rebecka Veljkovic själv och Rita Thomée, även hon verksamhetsutvecklare.
Bild 3: Arkivbild från bildbyrån Scandinav.

Goda exempel från Allmännyttan