Sveriges Allmännytta har länge efterfrågat skärpta regler och bättre skydd för fjärrvärmekunder och även deltagit i Energimarknadsinspektionens analysuppdrag om förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden, som nu slutrapporterats.

– Fjärrvärme är den vanligaste uppvärmningsformen för svenska flerbostadshus och lokaler, och under de senaste åren har priserna stigit kraftigt – samtidigt som kunderna haft begränsade möjligheter att förstå, påverka och ifrågasätta prissättningen, säger Björn Berggren.

Med Energimarknadsinspektionens förslag om ökad transparens, tydligare informationskrav och möjligheten att få tvister prövade av en oberoende instans stärks kundernas ställning, framhåller han.

– Det innebär att våra medlemsföretag får bättre verktyg för att förstå och påverka sina uppvärmningskostnader, och att deras rättigheter som fjärrvärmekunder tydliggörs och stärks.

Oberoende instans ska pröva tvister

Björn Berggren understryker att det viktigaste förslaget är den nya tvistlösningsfunktionen. Den innebär att fjärrvärmekunder, både konsumenter och företag, ska få möjlighet att få sina tvister med fjärrvärmebolagen prövade av en oberoende instans, utanför domstol.

– Till skillnad från dagens system, där Fjärrvärmenämnden endast kan medla och inte ta ställning i sakfrågor, ska den nya instansen faktiskt kunna pröva exempelvis om en prishöjning är skälig eller inte, förklarar han.

Den nya funktionen föreslås få ett tydligt mandat att hantera tvister om priser och avtalsvillkor, och besluten ska vara offentliga och vägledande.

– På motsvarande sätt som Allmänna reklamationsnämnden skulle den här nya tvistlösningsfunktionen kunna fatta beslut som inte är bindande, men som ändå väger tungt och ger vägledning för både kunder och fjärrvärmeföretag.

Önskas: Beslut före valet

Slutrapporten innehåller även en rad andra förslag som nu överlämnas till regeringen.

– Nu måste politiken agera och inte vänta – fjärrvärmekunderna har redan väntat tillräckligt länge på ett starkare skydd och större möjligheter att påverka sina kostnader, säger Björn Berggren.

– Nästa år är det valår, och jag hoppas verkligen att det inte innebär att man skjuter upp viktiga beslut till efter valet.

Förslagen i korthet

Ny tvistlösningsfunktion utanför domstol
Energimarknadsinspektionen (Ei) föreslår att regeringen utreder och inför en oberoende tvistlösningsfunktion för fjärrvärme, och även andra energislag, utanför domstol. Denna funktion ska kunna pröva sakfrågor, inklusive skäligheten i fjärrvärmepriser, och omfatta både konsumenter och näringsidkare. Fram till dess att funktionen finns på plats föreslås att Fjärrvärmenämndens roll förstärks, med fler beviljade medlingsärenden och offentliga rekommendationer efter avslutad medling.

Transparensplattform
Ei vill utveckla en digital plattform där kunder och allmänhet kan jämföra fjärrvärmeföretagens priser, ekonomi och nyckeltal. Syftet är att skapa en prishämmande effekt och stärka kundernas ställning genom ökad insyn.

Årlig rapport om fjärrvärmemarknaden
Ei ska publicera en årlig rapport med analyser av marknaden, prisutveckling, vinstmarginaler och andra nyckeltal. Rapporten ska användas för att utvärdera effekterna av nya kundskyddsåtgärder.

Skärpta informationskrav
Fjärrvärmeföretagen ska ge mer detaljerad och begriplig information vid avtalsändringar, särskilt om prishöjningar. Företagen ska också vara skyldiga att publicera information om kundrättigheter på sina webbplatser. Både prisuppgifter och prismodeller ska presenteras tydligare och mer enhetligt.

Årlig fjärrvärmeavgift
För att finansiera ökad tillsyn, transparens och informationsinsatser föreslås en årlig avgift för fjärrvärmeföretag. Avgiften ska vara proportionell mot mängden levererad värme och möjliggöra mer resurser för tillsyn och analys.

Inrapportering om återinvesteringsbehov
Fjärrvärmeföretagen ska rapportera in nyckeldata om investeringar och reinvesteringsbehov för att Ei ska kunna följa utvecklingen och analysera risker.

Ekonomisk reglering som sista steg
Om de föreslagna åtgärderna inte leder till tillräckliga förbättringar för kunderna kan en ekonomisk reglering av fjärrvärmepriser bli nödvändig, enligt Energimarknadsinspektionen.