Vinnarna av Kundkristallen, av somliga kallad fastighetsbranschens Oscar, utsågs bland de fastighetsföretag som under 2021 genomfört kundundersökningar tillsammans med företaget AktivBo.

Priset delas ut till de företag som enligt sina hyresgäster gjort den största förbättringen av sin service, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt, varumärke och nyproduktion.

– Kundkristallen är ett fint kvitto på att de ansträngningar bolagen gjort verkligen uppskattas av hyresgästerna. Betydelsen av att satsa på en kontinuerlig förbättring av förvaltningskvaliteten och den totala kundupplevelsen kan inte nog poängteras, menar Frida Kullh, vd på AktivBo.

Bäst service i Umeå och Linköping

Förstaplatsen bland stora bolag i kategorin högsta serviceindex – som är den sammanvägda bedömningen av frågor kopplat till hur de boende upplever servicen – delas i år av Stångåstaden i Linköping och Bostaden i Umeå.

– Det är glädjande att se att vi, trots två år av pandemi fortsätter att ge en bra och professionell service. Vi har under flera år haft extra fokus på skötselfrågor och ser att våra kunder uppskattar det arbetet. Positivt är också att våra kunder fortsatt känner sig trygga i sin bostad, säger Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist.

Största lyften i Forshaga och Victoriahem

Kategorin största lyft i serviceindex vanns i år av Victoriahem, ett av de associerade medlemsföretagen i Sveriges Allmännytta.

– Det här är fantastiskt roligt och en stor bekräftelse på att vi arbetar på rätt sätt, säger Mikael Röjdemark, förvaltningschef på Victoriahem, som sedan årsskiftet är det gemensamma varumärket för Hembla och Victoria Park.

Forshagabostäder vann samma kategori i klassen små bostadsföretag.

”Uppskattar det dagliga arbetet”

Stockholms Kooperativa Bostadsförening (SKB) vann kategorin högsta produktindex i klassen medelstora företag.

– Vi är väldigt stolta över att få det här priset, eftersom det bygger helt och hållet på våra boendes åsikter. Då ser vi att de uppskattar det dagliga arbetet som alla våra medarbetare gör, säger Madeleine Brisère, förvaltningschef på SKB.

Produktindex mäts utifrån faktorer som hur väl bostadsföretaget tar hand om fastigheten, hur mån man är om hyresgästerna och om de boende kan rekommendera hyresvärden till andra.

Hederskristall till Bostadsbolaget

Bostadsbolaget i Göteborg fick motta årets Hederskristall.

– Vi är så oerhört stolta över att vårt långsiktiga och strategiska arbete uppmärksammas på det här fina sättet. Särskilt roligt är det att just vår stora ökning av trygghetsbetyget i Hammarkullen lyfts fram, säger Kicki Björklund, vd på Bostadsbolaget.

”Med en ledning och en organisation som brinner för hyresgästernas väl är man inte bara en hyresvärd utan en viktig samhällsaktör som förändrar på riktigt […] Med deras övertygelse om att förvaltningskvalitet ger livskvalitet kan vi vara säkra på att Bostadsbolaget alltid kommer att kämpa för människorna som bor i deras hus,” lyder en del av motiveringen.

Lokallyft i Strängnäs och Järfälla

Största lyft serviceindex lokaler vanns av Strängnäs Fastighets AB, moderbolag till Strängnäs Bostads AB. Nominerad i den kategorin var också Järfällahus.

Övriga nominerade medlemsföretag

Aneby Bostäder högsta produktindex (små företag)
Centrumbostäder i Skara högsta serviceindex, största lyft serviceindex (små företag)
Familjebostäder i Stockholm högsta serviceindex (stora företag)
Lunds Kommuns Fastighets AB högsta serviceindex, högsta produktindex (mellanstora företag)
Lycksele Bostäder högsta serviceindex, högsta produktindex, högsta profil (mindre företag)
Trelleborgshem största lyft serviceindex (mindre företag)
Vellingebostäder största lyft serviceindex (små företag)

Flera av vinnarna var också nominerade i andra klasser:
Stångåstaden (bästa nyproduktion)
Bostaden i Umeå (högsta profil)
SKB (högsta profil, högsta serviceindex, största lyft serviceindex)

Hela listan med alla 16 vinnare i de åtta kategorierna finns i länk nedan.