Fredag 13 mars. Klockan är 9.00 och Kristianstadsbyggens kommunikationschef Jonas Rosenberg är i telefonen.

– Är det okej att vi tar det på telefon? Jag hinner inte skriva ner mina svar. Klockan 11 ska vi lämnat in vår dokumentation om hanteringen till kommunen, säger han och slänger samtidigt i sig en macka.

En ögonblicksbild över hur många kommunikationsenheter, kris- och ledningsgrupper har det just nu.

Material på fyra olika språk

Trots det har Kristianstadsbyggen lyckats med att snabbt få fram riktlinjer för medarbetare och hyresgäster. De har även tagit fram affischer och manuskort till de anställda på fyra olika språk – somaliska, engelska, arabiska och svenska (länkar finns nedan).

– Vi har haft koll på coronaviruset sedan januari och har sedan flera år tillbaka en krisgrupp som regelbundet ses och genomför olika övningar. Krisgruppen har haft ett nära samarbete med vd för att snabbt kunna ta beslut. Det har också varit en stor samsyn i frågan, säger han.

Rutinerna innebär bland annat att personalen inte kommer ta hyresgäster i hand. Innan besök i lägenheter eller på kundmottagningar ska frågor ställas enligt ett manus, för att göra en bedömning om besöket ska genomföras.

De går även ut med en uppmaning till hyresgästerna om att inte felanmäla icke-akuta fel. Om boende uppvisar symptom på luftvägsinfektion kommer endast akuta fel att åtgärdas.

Medarbetare som känner av symptom ska stanna hemma. De har även beställt små handspritflaskor till personalen, dock med leverans om ett par veckor.

Delade i facebookgrupp

I Sveriges Allmännyttas facebookgrupp för kommunikatörer gjorde han ett inlägg under torsdagen för att dela med sig av rutinerna till andra bostadsbolag. Ett inlägg som genererat många kommentarer och likes.

– Det här är en stor puck och jag tror att många behöver det här stödet. Jag hade själv gärna fått det. Så därför vill jag dela med mig. Jag hoppas också att fler skriver i gruppen om stort och smått och delar med sig.