Mer än rapportering
Under programmet använder vi lärplattformen Learnifier, du hittar den här.
Bakgrund
I december 2022 antogs direktivet vad gäller företags hållbarhetsrapportering. Detta direktiv uppdaterar bl.a. EU:s årsbokslutsdirektiv och revisionsdirektiv vilket i sin tur innebär uppdatering bl.a. av svenska årsredovisningslagens krav på hållbarhetsrapport.
Direktivet innebär att hållbarhetsrapporten för stora företag ska
- innehålla djuplodad information om hållbarhetstyrning, miljö, sociala frågor, personal, respekt för mänskliga rättigheter och bekämpning av korruption och mutor.
- behandla hållbarhetsfrågor som affärsrisk (finansiell risk) och negativ påverkan människor och miljö (påverkansrisk), så kallad dubbel väsentlighet.
- ske i enlighet med lagstadgade EU-gemensamma standarder för hållbarhetsrapportering
- finnas som särskilt avsnitt i förvaltningsberättelsen
- genomgå extern revision
- ’taggas’ digitalt så att den är maskinläsbar
I det förslag på implementering av direktivets krav i svenska lagstiftning omfattas bolag som redan idag omfattas av villkoren för hållbarhetsrapport (ÅRL, kap 6, 10 §).
Läs mer här om EU direktivets krav.
Innehåll
Mer än rapportering är ett unikt program som inte finns på marknaden idag specifikt anpassat för Sveriges Allmännyttas medlemmar.
Syftet med programmet är att:
- utgöra ett stöd till Sveriges Allmännyttas medlemmar för att möta lagkravet
- på ett kostnadseffektivt sätt stötta bolagen att genomföra implementeringen (vilket ersätter många konsultimmar)
- facilitera djup samverkan mellan bolagen i denna implementering
Målet med programmet är att deltagarna tillsammans:
- lär sig vilka krav direktivet ställer,
- lär sig innehållet i och användandet av EU:s standarder för hållbarhetsrapportering,
- börjar utveckla processer och rutiner för rapportering,
- genomför vissa delar av rapporteringsarbetet,
- utvecklar och förbättrar hållbarhetsarbetet så att god rapportering är möjlig.
I samband med träffarna får deltagarna:
- träffa experter på områden som rapportering, mänskliga rättigheter, klimat och korruption, men också riskhantering, intressentdialog och strategi,
- omsätta innehållet i praktiskt arbete med det egna bolagets verksamhet och rapportering,
- få konkret stöd och praktiska råd av andra deltagare och experter.
Upplägg
Under programmet kommer arbete ske i storgrupp, mindre arbetsgrupper av medarbetare med samma ansvar och bolag med likartad storlek eller mognad inom hållbarhetsrapportering och -styrning. Programmet består av fysiska och digitala träffar med olika teman.
Hösten 2023 – strategi och styrning
Träff 1: Uppstart och introduktion
- Introduktion av program, deltagare och arbetsgrupper
- Introduktion till direktivet
- Dubbel väsentlighet
- Värdekedjan
- Förberedelse inför intressentdialog
- Styrning och strategi enligt direktivets krav:
- Övergripande standarder (ESRS1 och ESRS2)
Träff 2: Väsentlighetsanalys och styrning
- Avrapportering av arbete sedan träff 1
- Väsentlighetsanalys: identifiering av påverkan, risker möjligheter och värdering, tröskelvärden.
- Analys av gap i styrning (baserad på tidigare rapportering och befintliga processer)
Träff 3: Intressentdialog
- Dialog med externa intressenter som är relevanta för deltagande bolag
- Behov av intressentdialog för egna verksamheten
- Uppdatering av väsentlighetsanalys och åtgärder för att hantera identifierad påverkan
- Uppdatering av analysen av styrningen
- Plan och åtgärder för att hantera gap
Träff 4: Strategi och styrning
- Avrapportering av genomfört arbete med fokus på utestående frågor och utmaningar
- Goda exempel (från deltagande bolag och från andra verksamheter)
- Deltagarna delar erfarenheter av arbetet med väsentlighets- och gapanalys.
- Åtgärder för att hantera bolagets påverkan och förbättra styrning.
- Introduktion till rapportering av hållbarhetsarbetet
Våren 2024 – rapportering
Träff 5: Introduktion rapportering
- Hållbarhetskommunikation
- Rapporteringskraven från CSRD och Taxonomin
- Rapportering enligt övergripande standarder (ESRS1 och ESRS2)
- Datainsamling (krav, process, verktyg)
- Fortsatt arbete med styrning och hantering av väsentliga frågor.
Träff 6: Uppföljning och vägledning
- EU:s taxonomi (forts.)
- Ämnesspecifika standarder som täcker väsentliga frågor för flera bolag.
- Uppföljning av och stöd med pågående arbete
Träff 7: Uppföljning och vägledning
- Ämnesspecifika standarder som täcker väsentliga frågor för flera bolag.
- Uppföljning av och stöd med pågående arbete
Träff 8:
Träff 9: Avslutning och planering
- Summering av insikter och erfarenheter (inkl. mallar, verktyg och process-beskrivningar)
- Planer och åtgärder inför kommande rapportering
Vår samarbetspartner är Enact Sustainable Strategies
Enact Sustainable Strategies är den konsultbyrå som idag håller flest utbildningar på marknaden om EU:s nya direktiv om hållbarhetsrapportering, framförallt för Aktuell Hållbarhet (Bonnier). De är en värderingsdriven konsultbyrå specialiserad inom hållbar affärsutveckling och ansvarsfullt företagande.
Enact erbjuder rådgivning, coaching och utbildningar till såväl svenska som internationella företag och organisationer. De arbetar med omfattande hållbara affärsstrategier, intressentdialog, miljö, hälsa, säkerhet, risk, påverkan och redovisningstjänster.
Enact har kunder så som Akademiska hus, Stångåstaden, Stora Enso, Svenska Institutet, Vattenfall, Volvo. De kommer att agera processledare under hela programmet för hållbarhetsrapportering tillsammans med Magnus Ulaner, klimatexpert på Sveriges Allmännytta.
Magnus Ulaner har själv har erfarenhet av att driva stöd och implementering av hållbarhetsarbete och hållbarhetsrapportering från sin tid inom HSB. Han har även implementerat miljöledningssystem, är diplomerad hållbarhetschef och arbetade senast flera år inom HSB nationellt med stöd rörande miljö och hållbarhetsfrågor, till olika delar av HSB:s federativa organisation. Magnus har vidare varit djupt involverad i branschsamverkan och påverkansarbete och opinion inom miljö och hållbarhetsfrågor i europeisk och svensk lagstiftning.
Praktisk information
5–6 oktober – Stockholm, Scandic Continental
26 oktober – Digitalt
30 november – Stockholm, Scandic Continental
12–13 december – Digitalt
13–14 mars 2024 – Stockholm, Nordic Light Hotel
18 april 2024 – Digitalt
23 maj 2024 – Digitalt
4 september 2024 – Digitalt
22-23 oktober – Stockholm, 7A Posthuset
Kostnaden gäller per bolag, max två deltagare från vardera bolag kan medverka vid varje fysisk träff. Anmäl alla som ska medverka, priset korrigeras i efterhand.