Sveriges Allmännyttas årliga rapport om allmännyttans bostadssociala ansvar grundas på en enkät bland medlemsföretagen, som svarat på en rad frågor kring sociala kontrakt, förturer, krav på nya hyresgäster med mera.

Frågan om avhysningsförebyggande åtgärder besvarades av totalt 226 företag, och av dem arbetade 193 (85 procent) för att minska antalet vräkningar. Flertalet, 72 procent, samarbetade med socialtjänsten kring de här åtgärderna.

Många inställda vräkningar

I en tidigare medlemsenkät uppskattade bostadsföretagen att dubbelt så många avhysningar hade undvikits som det antal som hade verkställts.

Porträttbild på Åsa Schelin

– De bästa avhysningarna är alltid de som inte blir av. Det är ju oerhört ledsamt när det går så långt att värden och kronofogden till slut behöver bryta upp låset och gå in i lägenheten , säger Åsa Schelin, boendeexpert på Sveriges Allmännytta och ansvarig för rapporten.

I rapporten konstaterar hon att avhysningar är en vanlig orsak till att människor hamnar i hemlöshet eller i kortsiktiga och otrygga bostadslösningar. Dessutom är vräkningar kostsamma – en avhysning från en tvårumslägenhet uppskattas kosta omkring 30 000 kronor, vilket ofta hyresvärden får stå för.

Så arbetar bolagen förebyggande

I vägledningen Bostadsbolaget och barnen, som också skrivits av Åsa Schelin, lyfts några faktorer som kännetecknar bostadsbolagens vräkningsförebyggande arbete:

  • Samverkan med fler aktörer än socialtjänsten, inte minst Kronofogden. Bostadsbolagen samverkar också ofta med kommunens budget- och skuldrådgivning, flyktingsamordnare och integrationsenhet.
  • Användande av medgivande/samtyckesblankett. Hyresgästen kan samtycka till att socialtjänsten delar relevanta sekretessbelagda uppgifter med hyresvärden, Kronofogden, inkassobolag och/eller andra aktörer. Det kan öka hyresgästernas möjligheter att få rätt hjälp.
  • Värdigt bemötande. En konstruktiv, avdramatiserad och förtroendefull kontakt med vräkningshotade hyresgäster kan minska upplevelsen av skam och stigmatisering. Hyresvärden kan också ta reda på orsaken till att hyrorna inte har betalats och informera om vilka möjligheter som finns för att lösa situationen, exempelvis genom en avbetalningsplan eller stöd från socialtjänsten.