Arbetsuppgifter
I rollen som affärsområdeschef ingår du i bolagens ledningsgrupp. Du leder vårt största affärsområde och till din hjälp har du en operativ ledningsgrupp bestående av enhetschef kundförvaltning, enhetschef teknisk förvaltning samt enhetschef lokalvård.
Totalt har affärsområdet 40 medarbetare. Du kommer att ansvara för den dagliga, löpande förvaltningen av våra bolags fastigheter med uppdrag att optimera arbetsprocesser och ekonomin.
Ansvaret för underhållsplanering ligger i affärsområde fastighetsutveckling, där även ansvaret för energistrategi och säkerhetssamordning ligger, vilket innebär att du förväntas leda samarbetet i enlighet med våra processer och vår värdegrund.
I ditt uppdrag ansvarar du för budget- och resultat gällande verksamhetsområdet. Du leder och utvecklar förvaltningsteamet med fokus på att uppnå strategiska mål samt hög kundnöjdhet, samtidigt som du har ansvar för att fastighetsägaransvaret uppfylls.
I din roll ingår att leda upphandling av leverantörer för drift, skötsel och löpande underhåll av fastigheterna tillsammans med din ledningsgrupp. Du har även ansvaret för hyresförhandlingar med hyresgästföreningen, kommersiella hyresförhandlingar samt att du jobbar nära våra verksamheter utifrån internhyresmodellens principer.
I uppdraget ingår även att identifiera och initiera värdehöjande åtgärder för att skapa värde och den bästa nyttan för våra hyresgäster samt ägare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom fastighetsekonomi, fastighetsförvaltning eller liknande område alternativt har arbetslivserfarenhet som motsvarar kunskapskraven. Vi ser att du har en mångårig erfarenhet av fastighetsbranschen, gärna inom kommunal verksamhet.
Du är en erfaren, naturlig ledare som möjliggör en inspirerande och motiverande arbetsmiljö. Du är strategisk, men trivs också med att hantera operativa frågor, du fokuserar på mål och resultat i din verksamhetsstyrning, sätter upp och håller tidsramar samt arbetar kontinuerligt med förbättringar. Du driver själv dina processer, men har samtidigt intresse och vilja att hjälpa andra.
Då rollen innebär kontakt med andra parter såsom hyresgäster, leverantörer och tjänstepersoner i Gnesta kommun, ser vi att du är en duktig kommunikatör som är en lyhörd relationsbyggare med god samarbetsförmåga. Vidare är du noggrann, strukturerad och lösningsorienterad.
Varför Gnestahem och Gnesta Förvaltning?
Vi erbjuder en arbetsmiljö som ger dig möjligheten att växa och utvecklas som ledare. Vi värdesätter ett gott ledarskap och är väldigt stolta över att vara certifierade som en Great Place To Work. Det betyder att vi aktivt arbetar för att skapa en inkluderande, inspirerande och utvecklande arbetsmiljö för våra medarbetare.
Hos oss får du chansen att växa både professionellt och personligt, samtidigt som du bidrar till att göra Gnesta till en bättre plats att bo och arbeta på. Vi har ett starkt engagemang kring hållbarhetsfrågor och arbetar aktivt med drift- och energioptimering.
Ansökan
Låter detta som något för dig och vill du bli en del av Gnestahem och Gnesta Förvaltning? Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev till ann-charlotte.sjogren@gnestahem.se.
Frågor besvaras av isabella.andersson@gnestahem.se eller ann-charlotte.sjogren@gnestahem.se.
Urval och intervjuer sker löpande, varför vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 30 september 2025.
Om Gnestahem AB och Gnesta Förvaltnings AB
Gnestahem AB och Gnesta Förvaltnings AB arbetar för att göra Gnesta till en bättre plats – med människan i fokus. Vi förvaltar och utvecklar både hyresrätter och verksamhetslokaler, och vårt uppdrag är att kombinera samhällsnytta med affärsmässighet.
Gnestahem är stolta medlemmar i Sveriges Allmännytta, vilket innebär att vi tillsammans med andra allmännyttiga bostadsbolag arbetar för hållbara hem, trygga bostadsområden och en långsiktig utveckling för våra hyresgäster.
Gnesta Förvaltning AB har Gnesta kommun som vår största kund, vilket gör att vårt arbete bidrar direkt till att kommunens skolor, vård och andra samhällsviktiga verksamheter fungerar på bästa sätt.
Vi bygger nytt, förvaltar våra fastigheter och skapar trivsel och trygghet – gärna med innovativa och klimatvänliga lösningar. Dialogen med våra hyresgäster och kunder är central i allt vi gör, och vår service präglas av närhet, öppenhet och samarbete.
Gnestahem AB och Gnesta Förvaltnings AB – tillsammans mot en hållbar framtid!