Samverkan ska öka tryggheten i Jakobsbergs centrum

– Genom ett gemensamt ansvarstagande för platsen och genom att skapa en trivsam och öppen stadsmiljö så ökar vi också tryggheten på platsen. Jag välkomnar Platssamverkan Jakobsberg som ett bra initiativ för att återigen göra Jakobsberg till en naturlig mötesplats för alla Järfällabor, säger Emma Feldman, som är kommunstyrelsens ordförande. Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande … Continued

Ängar i stället för gräsmattor minskar utsläppen

Bostadsbolagets första äng kom på plats förra året. Då inköptes färdig ”ängsmatta”, på samma sätt som färdiga gräsmattor, till en yta på omkring 100 kvadratmeter. – Det var ganska dyrt och arbetskrävande, men det blev mycket bra och mycket uppskattat av hyresgästerna, berättar Rikard Andersson, drift- och energitekniker på Hyresbostäder i Falköping. Blomstren uppskattades även … Continued

Bostadsbolag förbereder sig på flyktingström

– På många orter sitter företagsledningarna i våra medlemsföretag nu i återkommande möten tillsammans med kommunledningarna för att förbereda sig på den nya flyktingströmmen, säger Lena Liljendahl, boendeexpert på Sveriges Allmännytta. EU har dessutom för första gången någonsin aktiverat det så kallade massflyktsdirektivet. Det innebär att personer från Ukraina ska erbjudas ett omedelbart men tidsbegränsat … Continued

Lokala värdar ska öka hyresgästernas trygghet

Trygghetsvärdarna arbetar i bostadsbolagets områden på helgerna, då Sollentunahems ordinarie personal inte är på plats. Uppdraget är att förebygga oordning, som exempelvis klotter och skadegörelse. Mostafa Alshawi framhåller att trygghetsvärdarnas arbete är oerhört betydelsefullt. – Vi anlitar pålitliga ungdomar som samtidigt kan bygga upp sin arbetslivserfarenhet, säger han. – Några av våra trygghetsvärdar har tidigare … Continued

Störningsboxar minskade häng i trapphus

Boxarna installerades för att minska närvaron av obehöriga och störande personer i trapphusen. De har monterats på väggarna och taken, och om några personer vistas i trapphuset längre än en minut kommer det störningsljud från lådorna. Det avskräckande ljudet är högfrekvent och kan endast uppfattas av människor som är omkring 30 år eller yngre. Ljudet … Continued

Så prispressar Uddevallahem sina renoveringar

– Vi har lyckats få ut mycket resultat för hanterbara pengasummor genom att vi är engagerade som beställare och skriver så detaljerade förfrågningsunderlag, säger Andreas Skälegård, energi- och installationssamordnare på Uddevallahem. Han konstaterar att det i branschen talas mycket om att slutkostnaderna för byggprojekt alltför ofta blir mycket högre än förväntat. En bov i dramat … Continued

Familjebostäder i Göteborg – Boendelabb

VARFÖR? Kustgatan är ett flerbostadshus som genomgår en omfattande renovering. I samband med renoveringen utgör fastigheten en testarena för bland annat digitala tjänster med visionen att gå från ett traditionellt flerbostadshus till ett digitalt, hållbart och smart hus. Projektet är en av Familjebostäders främsta innovationssatsningar inom hållbar förvaltning och minskad klimatpåverkan med hjälp av digitala … Continued

Växjöbostäder – Boportal

VARFÖR? Vi ville göra vardagen och boendet enklare och mer hållbart för hyresgästen och kom till insikten att information, kommunikation och funktioner måste vara tillgängligt digitalt för hyresgästerna – dygnet runt. Målsättningen var att skapa en portal som levereras via fibern och som är tillgänglig utan Internet vilket gör den tillgänglig för alla. Funktionerna förutsätter … Continued

Mimer – röststyrda hyresgästtjänster

VARFÖR? En tydlig trend bland unga människor är att fler och fler anammar rösten när de interagerar med applikationer. Röst är ett av de snabbast växande områdena idag, där AI och automatisering möjliggör för både effektivisering och kvalitetssäkring av flera processer. Samtidigt kan det även förbättra och förenkla för hyresgästerna då lösningen inte kräver att … Continued

Mimer – digital tvilling & BIM

VARFÖR? Vi har behov av att i ett användarvänligt format tillgängliggöra den information som skapas vid ny och ombyggnation processerna till förvaltningen och göra den användbar i nya sammanhang till exempel felanmälan. På sikt kan ett obrutet informationsflöde bidra till effektivare arbetssätt och nöjdare hyresgäster. Vi ville undersöka hur kan en 3D visualisering i ett … Continued