Placeholder

Regeringen, regioner, kommuner och myndigheterna försöker på olika sätt att minska effekterna av coronavirusets spridning genom många typer av åtgärder för samhället och hushållen.

Tills i dag har de flesta åtgärderna riktats mot företagen och mildrat effekterna på arbetsmarknaden. Fler åtgärder har aviserats och fler åtgärder väntas för att mildra effekterna direkt för hushållen.

Vi på Sveriges Allmännytta har påbörjat en kartläggning om hur effekterna av coronaviruset har drabbat er verksamhet som medlemsbolag. Hittills kan vi konstatera att antalet hyresgäster som hört av sig till er är förhållandevis få.

Däremot har ett stort antal lokalhyresgäster redan hört av sig om att de har svårt att betala hyran.

Vi kommer också i denna vecka skicka ut en större enkät som vi gärna vill ha svar på och som innehåller ett antal frågor som berör av coronaviruset, både på kort och på lite längre sikt.

Från Sveriges Allmännytta anser vi att de åtgärder som vidtas skall riktas mot dem som behöver stödet. Det gäller både lokalhyresgäster och bostadshyresgäster. Det finns också många företagare och hyresgäster som inte behöver ekonomiskt stöd i denna situation. Skall våra resurser räcka till måste vi rikta våra stödåtgärder till dem som verkligen behöver stöd. Som fastighetsägare kan vi göra det genom en dialog med våra hyresgäster som drabbats av konsekvenserna av coronautbrottet.

Vi kan som fastighetsägare vidta egna åtgärder för att underlätta för hyresgästerna.

Sådana åtgärder genomförs redan i dag och ni som allmännyttiga bostadsbolag har ett utmärkt samarbete med kommunernas socialtjänster och de flesta vd:ar sitter säkert med i kommunernas krisledningsgrupper eller liknande och har en god överblick hur situationen ser ut i respektive kommun.

Vi får dock en hel del frågor via e-post och telefon om vad ni som kommunala bolag kan eller bör göra. Vi vill inte rekommendera den ena eller andra lösningen. Ni kan självklart genomföra ett stort antal åtgärder på frivillig basis. Men det finns inte några skyldigheter för er som bolag att vidta några åtgärder som går utöver lagstiftningen och hyresvillkoren i respektive avtal.

Som allmännyttigt bostadsbolag är vi vana vid att ta ett stort socialt samhällsansvar. Det kommer vi göra även i detta fall.

Vi vill därför ge exempel på ett antal åtgärder som våra medlemsbolag redan gör, för att ge en bild av möjliga åtgärder för att underlätta för era hyresgäster att bo kvar:

  • Samverka nära med kommunens socialtjänst och övriga förvaltningar
  • Tidig kontakt med hyresgäster som inte betalar hyran i tid
  • Generositet med anstånd att betala hyran för de hyresgäster som drabbas ekonomiskt av coronautbrottet
  • Generositet med avbetalningsplaner för drabbade hushåll
  • Förlängning av existerande avbetalningsplaner
  • Restriktivitet med att driva ärenden till inkasso