Mimer – dynamiska informationsmodeller

VARFÖR? Vi vill via digitalisering förverkliga den smarta och hållbara staden och det kräver nya former av samverkan och beslutsstöd vid områdesutveckling och renovering. För att forma rätt förutsättningar för automatiseringar via AI och ML som kan skalas upp behöver dessa sträcka sig över organisatoriska gränser. Det kräver en central samordning av arbetssätt, processer, metoder … Continued

Vätterhem Matcha kontraktet

VARFÖR? Att veta vem som bor i trappuppgången är grundläggande för att kunna skapa trygga boendemiljöer. Idag är det ett utbrett problem i många allmännyttiga bostadsbolag med felaktig folkbokföring, att hindra olovlig uthyrning är nödvändigt, men det är ofta ett tidskrävande arbete. Matcha kontraktet har utvecklats för att underlätta det. VAD? I samarbete med Allmännyttans … Continued

MKB Boendeapp

VARFÖR? MKB Boapp är en plats där alla som bor i huset ska känna sig välkomna. Vi ville få en effektiv kommunikationskanal där vi tillsammans med kunderna bland annat ökar trygghetskänslan. Vi ville öka kännedomen om våra tjänster och erbjudanden samt framför allt förenkla för våra kunder genom att ha ETT ställe där de kan … Continued

Dataapplikationsportal – steg på vägen mot en digital förvaltning

VARFÖR? Bostadsbolagens omedelbara behov mötte möjligheten att tillsammans med Allmännyttans digitaliseringsinitiativ  undersöka utveckling av nya Saas-tjänster som nyttjar data från fastighetssystemen utan att skriva tillbaka data och som är delbara inom allmännyttan. Bostäder i Borås har till exempel haft svårt att få ut sin data från  fastighetssystemet. “Vi har funderat på att bygga vår egen … Continued

ÖBO – Datakvalité & master data

VARFÖR? Det finns ett behov av att sortera data och koppla information mellan objekt. Det saknas övergripande styrning på informationsstrukturen då de flesta driver sin egen utveckling vilket gör att informationsstrukturen endast är anpassad till en viss funktion eller ett visst verktyg. Det gör att datautbytet försvåras och information kan gå förlorad i en konvertering … Continued

Kopparstaden – Affärsarkitektur

VARFÖR? Synliggöra vilka digitala tjänster och tekniska förmågor som behöver utvecklas för att vi ska kunna lyckas med de önskade förändringarna i verksamhetens planer samt att skapa samsyn kring detta. VAD? Genomförde affärsarkitekturworkshops och tog fram förslag på roadmap som ger en sammanhängande bild av verksamhetsbehov, information, förmågor och tekniska komponenter. Primära intressenter är ledningsgruppen … Continued

Svenska Bostäder – Sista milen

VARFÖR? I takt med att leveranser av paket och tjänster ökar blir leveransboxar en viktig del av servicen till de som bor i våra fastigheter. Boxarna utomhus är öppna för alla som önskar hämta sina paket vid den adress där paketboxen står. För leverans inomhus (matleverans) är det enbart de som bor i den fastigheten … Continued

HFAB – Datadrivna svar

VARFÖR? Våra kunder upplevde att det var svårt att hitta rätt information på vår webb och att information och svaren man fick i kontakt med oss kunde variera beroende på vem kunden pratade med. Internt upplevde vi att det fanns mycket tillgänglig information men den var utspridd på många olika ställen och det tog ibland … Continued

Digitalt effektmätningsverktyg ger – Mina svar

VARFÖR? Idag saknas det statistik över självskattning i socioekonomiskt utsatta områden, dessutom råder det brist på relevant data för att skapa effektiva insatser för barn och barnfamiljer i dessa områden. Piloten syftade till att förenkla mätningen av bostadsbolagens insatser inom social hållbarhet, att säkerställa att insatserna ger önskad effekt samt öka bolagens förmåga att arbeta … Continued

K-fast – analysera felanmälan

VARFÖR? I den löpande förvaltningen har vi inte använt data som en del i vårt arbete. Vi ville lära oss mer om vad som krävs för att arbeta med data i förvaltningen sett till både kompetens och organisation. Vi ville också förstå vad det kan ge för värde. VAD? Se vilka kanaler som används för … Continued